Завищені ціни і прострочений товар: на що найчастіше скаржаться українські споживачі
Дуже часто українці стикаються з тим, що якість товарів або послуг, за які вони платять гроші, залишає бажати кращого. В супермаркетах раз у раз можна знайти прострочені продукти, куплені через інтернет речі приходять не тих кольорів, розмірів, і навіть фасонів, а в магазинах абсолютно спокійно можуть нахамити, пише "Сьогодні".
В кінці лютого глава Держспоживслужби України Володимир Лапа представив звіт за 2017 р. Так, згідно з офіційними даними, в 67% випадків споживачі звертаються зі скаргами на незадовільну якість непродовольчих товарів і послуг житлово-комунального сектора.
"Підстави для звернення споживачів: непродовольчі товари - 43%, якість послуг ЖКГ - 24%, фінансові та банківські послуги - 2%, якість продовольчих товарів - 6,2%, придбання товарів через інтернет - 6,5%, інші причини - 4 % ", - повідомив Лапа.
Відзначається, що складна ситуація виникла з житлово-комунальними послугами. Через те, що ціни на них постійно зростають, споживачі очікують істотного зростання і якості цих послуг, але так відбувається далеко не завжди. Ще одна проблемна зона - це торгівля в інтернеті.
"Покупка товарів в інтернеті - одна з найбільш проблемних тем в сфері перевірок. Тому що далеко не завжди підприємства або організації, які здійснюють реалізацію товарів через інтернет, коректно ставляться до подачі інформації, особливо інформації про особу, яка здійснює торгівлю, про особу, яка адмініструє ці сайти. І тут досить складно захищати інтереси споживачів", - пояснив Володимир Лапа.
Миттєво здійснити перевірку тієї чи іншої торгової точки в Держспоживслужби не можуть. Так, щоб узгодити перевірку в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі, необхідно витратити 14 днів, а в Державній регуляторної службі - 5 днів.
У відомстві зазначають, що часто стикаються з ситуаціями, коли споживач очікує, що перевірка вже пройшла, і чекає певних результатів, однак в цей час ще немає навіть узгодження з необхідними органами.
Головним видом порушень стала відсутність інформації про продукцію - 75%, і реалізація продукції, термін придатності якої минув - 17%.
За порушення законодавства у сфері захисту споживачів до адміністративної відповідальності було притягнуто 1376 осіб на загальну суму 189 693 грн. Також на 644 суб'єкти господарювання були накладені адміністративно-господарські санкції на суму понад 4,29 млн грн.
Найбільше споживчих скарг задоволено в сфері торгівлі продовольчими товарами - 42,8%, у сфері торгівлі непродовольчими товарами - 42,4%. У сфері послуг було задоволено 33,9% вимог.
Також Держспоживслужба перевірила 177 АЗС, в 61% випадків були знайдені порушення. При перевірці 230 суб'єктів господарювання з приводу дотримання антитютюнового законодавства порушення були встановлені в 7,4% випадків. А під час перевірок за скаргами в сфері реклами було досліджено понад 12 700 рекламоносіїв і виявлено 2019 порушень.
У 2017 році було проведено 111 перевірок по контролю за державно регульованими цінами. Розмір адміністративно-господарських санкцій склав 175 тис. грн, а 5,3 млн коштів було повернуто споживачам.
Госпотребслужба протягом 2017 року попередила обрахування громадян за рахунок завищених цін і тарифів на 35 млн гривень.
Цікаво, що під час проведення моніторингу застосування державних регульованих цін на ліки в рамках урядової програми "Доступні ліки" було виявлено завищення цін на 1,2 млн грн.
В ході перевірок на ринку харчових продуктів тваринного походження до реалізації не було допущено 30,718 тис. тонн небезпечної продукції. До слова, за порушення законодавства в галузі ветеринарної медицини і безпеки продуктів харчування штрафи на загальну суму 60,657 тис. грн. отримали 612 осіб.