Перевізників в Україні можуть змусити ввести страховку пасажирів

Транспортники вже розкритикували ідею влади

Українцям обіцяють якщо і не зовсім безпечну, то, принаймні, більш спокійну їзду на громадському транспорті. У Верховній Раді з'явився проект про прийняття за основу законопроекту №4642, що передбачає перехід на нову схему страхування пасажирів. Документ був поданий урядом, а над його розробкою працювало Міністерство інфраструктури.

У пояснювальній записці говориться, що після втрати державної транспортної монополії контроль за якість перевезень істотно ослаб. А так як цей ринок помітно "дрібніє" – щорічно зростає частка приватних підприємців – зростає і аварійність. Рядові ДТП, в яких пасажири отримують травми легкої та середньої тяжкості в Україні трапляються чи не щодня. Особливо часто в аварії потрапляють маршрутки, водії яких з легкістю дозволяють собі порушувати правила дорожнього руху. Але в останні роки в країні сталося і декілька масштабних аварій із загиблими.

За даними Управління безпеки дорожнього руху МВС, за підсумками 9 місяців цього року, щодня в країні відбувається 440 ДТП, що майже на 27% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Кількість аварій з постраждалими зросла на 23,7% (до 96 в день). І, щонайменше, в 20% цих випадків бере участь громадський транспорт.

Формально страхування пасажирів на всіх видах транспорту, починаючи з морського і залізничного, і закінчуючи автобусним, діє і зараз. Згідно з постановою Кабміну від №959 від 1996 р. всіх пасажирів в країні страхують від нещасних випадків. Але платять за це не підприємства, а самі громадяни, які купують квиток на автобус, поїзд чи корабель. І вартість страховки вже автоматично забита в ціну квитка.

Ще одна особливість – цей вид страхування не поширюється на пасажирів міського транспорту – тих же маршруток, трамваїв, метро.

Та й суми виплат, м'яко кажучи, не відповідають страховим внескам. За даними Міністерства інфраструктури, в 2014 р. на страхування пасажирів від нещасних випадків на транспорті страхові компанії отримали близько 60,3 млн грн. А виплатили по 29 страхових випадках лише близько 284 тис. грн, тобто, 0,47% від перерахованих коштів. При цьому розмір комісійних премій, які осіли на рахунках транспортних компаній, склав понад 41 млн грн. А самі страховики отримали близько 20 млн грн.

При цьому будь-який пасажир, який мав необережність потрапити в халепу, знає, що вибити навіть невелику компенсацію у страховиків дуже складно, нерідко для цього доводиться пройти не одну судову інстанцію. А деякі українці і зовсім по факту не мають права на відшкодування, так як просто не враховують, що без збереженого квитка в страхову компанію можна навіть не йти.

Автори законопроекту пропонують замінити страхування пасажирів від нещасного випадку страхуванням відповідальності перевізника. У пояснювальній записці зазначено, що саме таку схему застосовують у більшості європейських країн. У цьому випадку за страховку платить не кожен пасажир окремо, а перевізник, оформляючи річний поліс відповідальності перед третіми особами, як це роблять, скажімо, водії, купуючи ОСАГО.

Відсутність такого поліса у перевізника в разі прийняття законопроекту загрожуватиме для нього штрафом в розмірі 1,7 тис. – 2,04 тис. на кожну одиницю транспорту. Для компанії з автопарком в сотню машин витрати можуть бути досить відчутними – 170 тис. грн. Крім того, без наявності чинного поліса перевізнику просто не дадуть працювати – його будуть перевіряти нарівні з ліцензією і талонами техогляду транспорту.

Що буде з квитками?

За логікою, якщо цю схему реалізують, українці зможуть заощадити на залізничних і автобусних магістральних квитках. Крім нехай і несуттєвою, але все ж економії, пасажири отримають більш комплексний захист. У законопроекті передбачено страхування не тільки їх життя і здоров'я, а й багажу. Плюс – в разі надзвичайної ситуації українцям не доведеться самим оббивати пороги страхових компаній і бігати по судах. У виплаті компенсацій буде зацікавлена сама транспортна компанія, а інструментів домогтися відшкодування у неї явно більше, ніж у пересічних громадян.

За оцінками глави Української федерації страховиків Галини Третьякової, середня вартість збитку здоров'ю громадян може залишати близько 200 тис. грн, але держава повинна зробити детальні розрахунки і назвати точну цифру вартості життя українця. Вона буде залежати не тільки від вартості лікування, але і від того, що включать в компенсації (моральний збиток, втрату майбутньої вигоди та ін.)

Але експерти не виключають, що деякі транспортники включать додаткові витрати на страховку у вартість квитків, що призведе до їх подорожчання. Особливо в міському транспорті і метро, де зараз страхові платежі взагалі не передбачені.

Є і ще одна небезпека. Як зазначено у висновку профільного транспортного комітету ВР, пункт про обов'язкове особисте страхування на транспорті в даному законопроекті прибрати не пропонується, отже, українці ризикують платити за страховку двічі.

Пропозицією транспортних чиновників вже обурилися основні перевізники. Зокрема, "Укрзалізниця" причепилися до нечітко виписаних технічних моментів (за процедурою підписання страхового договору, отримання компенсацій та ін.). А Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників вважає, що перед тим, як вводити страхування відповідальності транспортників, слід врегулювати питання пільгових перевезень (на сьогодні держава компенсує без затримок лише 15% від витрат) і прибрати з ринку нелегальних перевізників, які вже точно не будуть страхувати пасажирів, отже, отримають ще одну конкурентну перевагу в боротьбі з чесними компаніями.


Інші публікації

У тренді

karpatnews

Використання будь-яких матеріалів, що розміщені на сайті, дозволяється за умови посилання на karpatnews.in.ua

Інтернет-видання можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео за умови гіперпосилання на karpatnews.in.ua

© Новини Закарпаття, Ужгорода, Мукачева та України на KarpatNews. All Rights Reserved.