Чудовий релакс чи ж проблеми з їжею та пліснява? Відповідальні особи не помічають скарг на популярний санаторій.
Не завжди умови, які оголошує санаторій, відповідають дійсності.
У Києві спалахнув скандал щодо безкоштовного відпочинку дітей з сімей військовослужбовців, у тому числі загиблих героїв, який фінансується з міського бюджету. Для деяких учасників поїздка до табору, розташованого в одному з санаторіїв Закарпаття, стала справжнім розчаруванням. Батьки скаржаться на незадовільний стан кімнат, погане харчування, відсутність медичної допомоги та випадки булінгу. У мережі можна знайти багато негативних відгуків, тоді як організатори з КМДА повідомляють лише про дві скарги, а адміністрація санаторію запевняє, що отримує подяки від дітей та їхніх батьків.
"Телеграф" отримав інформацію про організацію відпочинку для пільгових категорій, а також зафіксував відгуки як відпочивальників, так і постачальників послуг.
Питання якості безкоштовного оздоровлення дітей пільгових категорій, яке пропонують у Київський міський державній адміністрації, на своїй сторінці у Facebook підняла письменниця-перекладачка та волонтерка Тамара Горіха Зерня. За її словами, отримавши у школі старшої дитини розсилку про можливість такого формату відпочинку на базі санаторію "Карпати" (розташований в однойменному селі Мукачівського району Закарпатської області на території колишньої резиденції графі Шенборнів), вона поцікавилась, що про нього пишуть у мережі.
"Такого абсурду у відгуках я давно не зустрічала, - поділилася думкою Тамара. - У столиці цю пропозицію отримали діти військовослужбовців та тих, хто загинув. Це особлива, вразлива група дітей, яка потребує уваги, поваги та турботи. Натомість їх розмістили в неналежних умовах, годували непридатною їжею і залишили без медичної та освітньої підтримки."
Дійсно, відгуки відвідуючих санаторій на Google в основному мають негативний відтінок. Основні нарікання стосуються, перш за все, стану житлових приміщень та їхньої чистоти. Наприклад, Інесса Несевря, яка відпочивала тут з дитиною в серпні 2024 року, зазначила, що при заселенні кімната була не прибрана: "У кімнаті було багато пилу, а також старі пляшки... Єдине, що не підвело, - це туалетний папір та чисті рушники, хоча вони, звичайно, не були найвищої якості".
Схожу ситуацію описує й Аліна Подолянко: "Спочатку нас заселили в номер 532 у 1 корпусі. Мало того, що номер був не прибраний, там смерділо сечею, у туалеті теж смерділо так ще й пліснявою були покриті всі стіни там". А Вікторія Сабінська говорить про те, що сантехніка всюди "обняти й плакати", її давно потрібно було замінити. А ще жінка звертає увагу, що замість поселення у 2-3-місних номерах мамам з дітьми пропонують кімнати, розраховані на більшу кількість осіб й укомплектовані двоярусними залізними ліжками. Також зустрічаються згадки про те, що покращити умови проживання можна за доплату, звісно, неофіційну.
Мешканка Києва Наталія, яка поділилася своїми враженнями з "Телеграфом", розповіла, що вперше відвідала санаторій "Карпати" в 2018 році разом із дитиною, скориставшись програмою "Турбота. Назустріч киянам", організованою КМДА. Вона зазначає, що загалом умови були прийнятними, якщо не враховувати наявність плісняви у ванній кімнаті та деякі проблеми з процесом заселення.
- Люкс ми не чекали побачити й у 2023 році, коли нам запропонували вдруге поїхати до санаторію, - говорить співрозмовниця. - Ми просто скористались можливістю виїхати з Києва, відпочити від тривог і обстрілів, але були шоковані станом кімнати в першому корпусі, куди нас поселили цього разу. "Убиті" меблі, зокрема, на другому ярусі ліжка зламані ламели, брудне покриття на підлозі, шторка у ванні у плісняві (правда, останню нам оперативно замінили) тощо. Загалом санаторій не пристосований для дітей, не зрозуміло, як там може існувати табір.
Другий аспект, на який звертають увагу відвідувачі "Карпат", незалежно від того, чи вони сплачували за себе самостійно, чи користувалися бюджетними коштами, – це якість харчування. Багато хто відзначає одноманітність та несмачність меню, а також брак місць за столами, іноді брудний посуд тощо. "На сніданок, обід і вечерю практично щодня подавали хлібну котлету з рисом, картопляне пюре або гречку. Щодня одне й те саме. Тарілки завжди були неочищені, а столові прилади в якомусь жирі. Якось у супі знайшли муху, а на обід принесли навіть надкушену ніжку. Це означає, що те, що не з'їла перша зміна, доїдає друга. Їжа завжди подавалася холодною, хоча ми приходили на 15-20 хвилин раніше. Питної води не було, крім тієї, що в їдальні, і доводилося ходити до джерела", - залишила свій відгук Аліна Подолянко.
Харчування – це окрема тема, і, на жаль, гіршого, ніж в санаторії "Карпати", я ще не зустрічала, – ділиться своїми враженнями Наталія, співрозмовниця нашого видання, підтверджуючи негативні відгуки з інтернету. – Меню вкрай одноманітне – в основному каші (іноді замість них подають картопляне пюре) та курка, яку готують за одним і тим же рецептом, тому вдома ми довго не наважувалися її їсти. Також були хлібні котлети, овочеві супи на воді, зрідка борщ, пару раз подавали огірки та помідори, а також яблука або сливи, йогурт чи кефір. І так по колу протягом 21 дня. Приготування залишає бажати кращого, усе нейтральне на смак; можливо, для літніх людей, які тут відпочивають, це і підходить, але точно не для дітей.
Окрема розмова стосується роботи дитячого табору, що функціонує на базі санаторію. Цей табір нещодавно розпочав свою діяльність, оскільки "Карпати" традиційно слугували профспілковим санаторно-лікувальним закладом. Водночас, про "дитячі голоси" на цій території згадували ще рік тому на офіційному веб-сайті Федерації профспілок України. Тоді тут відпочивали діти з Черкащини, Київщини, Закарпаття, Донецька та інших регіонів. Як стверджують автори статті, вони проживали в комфортних номерах, отримували 5-разове харчування, медичну допомогу та мали можливість активно проводити вільний час - завдяки різноманітним культурно-спортивним подіям та екскурсіям.
Ось як ситуація виглядає з іншої перспективи. Наприклад, Тетяна Капіносова, чийі діти провели літній відпочинок у таборі на базі санаторію в липні 2024 року, висловила незадоволення організацією відпочинку. Вона підкреслила проблеми з безпекою, зокрема, що діти проживали в одному будинку з дорослими відпочивальниками, що ускладнювало їх самостійні пересування по території. Також вона звернула увагу на недостатню кваліфікацію працівників, які працюють з дітьми. "Молоді вожаті не здатні зацікавити і організувати дітей. В колективі відсутня дисципліна, заснована на взаємоповазі. Вони не можуть зупинити бунтівників, які знущаються з менших. Батьки не отримують інформації про те, чим займаються їхні діти, і які плани на наступний рік. Вони навіть не можуть знайти контактні дані вожатих протягом півзміни, звинувачуючи в цьому самих себе".
Ольга Кладій відкрито говорить про випадки булінгу, які стосуються її дитини. За її словами, коли наслідки знущань стали очевидними, вожаті не викликали швидку допомогу і не сповістили батьків. "Моя дитина майже перестала спілкуватися, але синці по всьому тілу говорять самі за себе. Директор і молоді вожаті, які, схоже, не здатні впоратися навіть зі своїми обов'язками, не бажають пояснювати, що сталося. Крім того, вони стерли всі дані на телефоні моєї дитини до заводських налаштувань, що ускладнює можливість знайти хоч якусь інформацію," - підкреслює жінка у своєму відгуку.
Ще одна мама - Ірина Макуха в коментарях на Facebook наголошує, що дітям не дають можливість зарядити телефони. "Повернулись хворі, молодша схудла на 7 кг за три тижні, розказували про холодну воду, голову мили холодною водою, погану їжу та хамське ставлення з боку дорослих працівників", - описує загальні враження жінка.
Водночас, дорослі, які перебували на відпочинку в санаторії, висловлюють незадоволення відсутністю нагляду за дітьми в таборі. Це призводить до гучної музики та танців до пізньої ночі, що заважає відпочинку інших гостей.
"Телеграф" зібрав та узагальнив проблемні питання, які були підняті у відгуках, і спробував отримати відповіді від адміністрації санаторію. На зв'язок вийшов директор дитячого табору Олександр Сватенков, який підтвердив, що ознайомлений з негативними коментарями. Один з них, що містив фото заіржавілої душової лейки, викликав у нього сумніви, оскільки він зазначив, що такі лейки в номерах вже давно відсутні. Він також підкреслив, що прибирання в приміщеннях проводиться кожні два дні.
Звичайно, працюючи з великою кількістю людей, неможливо уникнути ситуацій, коли хтось може залишитися незадоволеним. Це цілком зрозуміло, - зазначив співрозмовник. Він також підкреслив, що всі питання, що виникають під час роботи табору, вирішуються швидко, і він постійно на зв'язку з вожатими та дітьми. Щодо інцидентів булінгу, Сватенков повідомив, що один випадок дійсно мав місце минулого року (хоча чи йдеться про описаний раніше - невідомо), але про нього було повідомлено ювенальній поліції, і конфлікт згодом вдалося вирішити, після чого діти продовжували спілкуватися між собою до закінчення зміни.
У відповідь на критику, директор табору вирішив поділитися кількома позитивними відгуками від дітей та їхніх батьків, які він отримав у внутрішньому чаті. Проте, під час телефонної розмови він не став вдаватися в деталі, адже дуже хвилювався щодо можливого використання його слів. Він вирішив зробити паузу, щоб ретельно зважити кожне висловлення і підготувати більш обґрунтований коментар. Видання "Телеграф" надіслало запит з питаннями, піднятих дорослими у коментарях, до адміністрації санаторію "Карпати", але наразі відповіді не отримало.
Наше видання вирішило дізнатися думку щодо якості відпочинку киян із пільгових категорій, звернувшись до організаторів цієї діяльності - КМДА. У відповіді на запит повідомили, що організація санаторно-курортного лікування та оздоровлення жителів столиці відбувається за двома основними напрямками. Перший з них курує Департамент ветеранської та соціальної політики, а фінансування здійснюється через спеціальні програми "Турборта. Назустріч киянам" та "Підтримка киян - Захисників та Захисниць України". У рамках першого напрямку за рахунок бюджетних коштів путівками забезпечуються ветерани війни та праці, члени родин загиблих (померлих) ветеранів, які досягли 18 років, постраждалі учасники Революції Гідності, люди з інвалідністю, діти війни та громадяни, які зазнали шкоди внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Путівки купуються через відкриті торги, і цього року переможцями стали санаторії з різних регіонів. Серед них - "Санаторій 'Золота нива'" в селі Сергіївка (Білгород-Дністровський район, Одеська область), "Санаторій-профілакторій 'Діброва'" в місті Біла Церква (Київська область) та приватне підприємство "Ярина" з санаторієм "Конвалія" у місті Трускавець (Львівська область). Також три санаторії на Закарпатті, що є дочірніми підприємствами ПрАТ "Укрпрофоздоровниця": "Верховина", "Карпати" та "Сонячне Закарпаття". Особливо варто відзначити, що в санаторії "Карпати" станом на 1 грудня 2024 року КМДА придбала 574 путівки, що становить 17,5% від загальної кількості в 3278 путівок.
Цей же санаторій "Карпати", а також Оздоровчо-профілактичний комплекс Планета здоров'я" (м. Трускавець, Львівська область) приймали цього року ще одну пільгову категорію киян. А саме дітей військовослужбовців, підрозділи яких дислокуються на території столиці, а також дітей загиблих воїнів, як під час АТО, так й повномасштабної війни, бійців, що перебувають у полоні чи вважаються зниклими безвісти. Для них був передбачений відпочинок у супроводі одного з батьків чи законного представника. Загалом таку можливість з початку року отримала 941 дитина та 730 дорослих, що були разом з ними. Також до санаторію "Карпати" дітей пільгових категорій на відпочинок направляє Департамент молоді та спорту КМДА. За 11 місяців 2024 року їх було 515, в тому числі 94 дитини учасників бойових дій.
Загалом ДП "Клінічний санаторій "Карпати" продав двом департаментам КМДА путівок на 68,6 млн. гривень (з них на 58,9 млн. гривень укладені договори з Департаментом ветеранської та соціальної політики та на 9,7 млн. гривень - Департаментом молоді та спорту). При цьому чиновники говорять лише про дві скарги на умови перебування в санаторно-лікувальному закладі, що надійшли до них від киян. Реакцією на це став обмін листами з постачальником послуг та й по всьому.
Варто підкреслити, що санаторій "Карпати" володіє всіма необхідними документами для підтвердження своєї здатності організувати якісне оздоровлення та відпочинок як для дорослих, так і для дітей. Доказом цього служить тендер на суму 10,5 млн гривень, що проходив влітку цього року, інформацію про який можна знайти на платформі Prozorro. У додатках до тендеру міститься акт санітарно-епідеміологічного обстеження, в якому відсутні будь-які зауваження з боку представників ГУ Держпродспоживслужби Закарпатської області; також надані сертифікати системи управління якістю, підтвердження впровадження системи управління безпечністю харчових продуктів у їдальні, а також інформація про наявність медичного пункту з усім необхідним набором медичних препаратів і обладнання, програма психологічної підтримки та емоційного відновлення дітей тощо. Крім того, на сайті представлені фотографії корпусів та кількох кімнат для проживання, які виглядають скромно, але цілком охайно та комфортно.
Варто також зазначити, що не тільки КМДА постійний клієнт "Карпат" другий рік поспіль, серед покупців путівок є також Черкаська міська рада, що витратила цього року 24,8 млн. гривень, а також навчальні заклади Бориспільського району Києва, що витратили в цілому 11,3 млн. гривень. Загалом, починаючи з 2020 року доходи санаторію різко пішли вгору, і якщо тоді становили 20,4 млн. гривень, то вже у 2023 - зросли до 102,3 млн. гривень.
Ситуація виглядає так, що при закупівлі путівок для оздоровлення дітей та дорослих із пільгових категорій, посадовці, зокрема в КМДА та, можливо, в інших регіонах, в першу чергу звертають увагу на наявність необхідних документів у учасників тендерів. Безумовно, це важливо, але варто також приділяти увагу репутації компаній, які беруть участь у торгах. Наприклад, санаторій "Карпати", незважаючи на свою чудову локацію, яка є єдиним позитивним моментом, отримує скарги вже не перший рік. Відгуки, що з’являються як кілька місяців тому, так і роками раніше, містять схожі за змістом коментарі про недостатню чистоту номерів, наявність плісняви та одноманітне харчування, яке не лише не сприяє оздоровленню, а й іноді погіршує стан здоров’я, залишаючи неприємний післясмак.
Киянам, які отримали можливість безкоштовно відпочити в горах, варто не зупинятися лише на негативних відгуках у соціальних мережах. Важливо донести свою думку до організаторів оздоровлення та відпочинку, вимагаючи від них вжити більш ефективні заходи, ніж просто обмін листами з санаторіями, що не відповідають стандартам якості. Як повідомила активістка та письменниця Тамара Горіха Зерня, яка звернула увагу на безкоштовні путівки до санаторію "Карпати", це питання взяв під контроль Олександр Погребиський — командир батальйону безпілотних систем 53 ОМБр та депутат Київської міської ради. "Навіть перебуваючи в зоні бойових дій, він знаходить час, щоб спілкуватися з авторами негативних відгуків, дзвонити та дискутувати з ними", — зазначила вона. Цю інформацію підтвердила помічниця депутата, яка закликала киян, незадоволених сервісом у "Карпатах", оформити письмові претензії, що дозволить вести конструктивний діалог з постачальниками послуг.