Згідно з дослідженням, "Детектор медіа" та StopFake є найпопулярнішими фактчекерськими організаціями серед українського населення.
Одна з трьох опитаних осіб, які знають про сервіси для перевірки достовірності та точності медіа, вже скористалася ними.
В Україні 36% опитаних людей вважають, що мають достатньо знань про сервіси, які дозволяють перевіряти точність та правдивість інформації в медіа. Серед наявних фактчекерських організацій найбільшу обізнаність продемонстрували респонденти про проєкт StopFake та ГО "Детектор медіа": їх послугами скористалися 18% і 14% опитаних відповідно. Цю інформацію 7 листопада під час презентації результатів щорічного дослідження USAID-Internews "Стан українських медіа, ставлення та довіра у 2024 році" озвучила заступниця директорки Internews Network Оксана Майдан.
Відсоток респондентів, які не знають про проєкти фактчекінгу, знизився за рік на 8%, досягнувши 58%.
Обізнаність про StopFake та "Детектор медіа" зросла за рік з 9 до 11% та з 5 до 9%. На відсоток збільшилася поінформованість про проєкти "Без Брехні", VoxCheck, Тексти.org.
"На практиці такими сервісами користуються 34% респондентів, - зазначила Оксана Майдан."
Експертка підкреслила, що популярність фактчекінгу пов'язана також із тим, що це вимагає високого рівня спеціалізованих знань та глибокого розуміння теми.
Варто зазначити, що 83% опитаних в рамках дослідження знають про існування дезінформації, а 47% вважають цю проблему надзвичайно актуальною для сучасного суспільства.
На думку учасників опитування, у 2024 році найбільш поширеними та правдоподібними були наступні наративи дезінформації: "Територіальні центри комплектування порушують права людини" та "Гроші, які міжнародні партнери виділяють на зброю та боєприпаси, влада розкрадає". Понад 80% респондентів стикалися з ними.
Дослідження під назвою "Ставлення до українських медіа та рівень довіри у 2024 році" було проведене компанією InMind за замовленням міжнародної неприбуткової організації Internews Network, яка реалізує проект "Медійна програма в Україні" за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Головна мета цього дослідження полягає у вивченні медіа-звичок українців, оцінці їх довіри до медіа, а також визначенні їх вразливості до маніпуляцій та втручань з боку іноземних інформаційних джерел.
Під час дослідження було опитано 3 000 респондентів у містах України з населенням 50 000+ у Київській, Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Кіровоградській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернігівській та Чернівецькій областях. Похибка вибірки не перевищує 2,5%.
Були проведені очні інтерв'ю, а також фокус-групи та інтерв'ю з такими групами українців: мешканці невеликих населених пунктів, розташованих поблизу бойових дій; внутрішньо переміщені особи; військовослужбовці Збройних сил України; українці, переміщені до Польщі, Німеччини, Чехії, Італії, Іспанії, Литви, Латвії, Естонії, Великої Британії, Ірландії, Нідерландів, Румунії та Болгарії; мешканці тимчасово окупованих територій та/або територій, де точаться активні бойові дії (Луганська, Донецька, Запорізька та Херсонська області).
Інтерв'ю та фокус-групи проводилися з травня до липня 2024 року.
Также ознакомьтесь с: