Чи відновлять свою роботу аеропорти? Пристрасті навколо закритого неба над Україною.

Протягом року активно обговорювалась у "кабінетах прийняття рішень" тема відкриття повітряного простору України в умовах воєнного стану. І нещодавно ця тема знову стала предметом суспільної уваги.

Нагадаємо, восени 2023 року уряд не підтримав цю ініціативу. Ексміністр інфраструктури Олександр Кубраков зазначив, що відновлення авіаперевезень можливе лише за умови забезпечення повної безпеки в повітряному просторі, проте без конкретизації термінів.

Європейсько-український дирижабль

Наприкінці жовтня українське політичне та військове керівництво, спільно з міжнародними партнерами та представниками приватного сектору, створили план поетапного відновлення роботи авіакомпаній. Цю стратегію було презентовано у Варшаві.

За інформацією Міністерства розвитку громад і територій України, близько ста представників авіаційної індустрії, включаючи фахівців з Євросоюзу, Великої Британії та США, зібралися для обговорення можливостей цього кроку. Покроковий план і вимоги для часткового відкриття повітряного простору представив заступник міністра Сергій Деркач.

Економічний радник американського посольства в Україні, Мері Елізабет Медден, підкреслила, що Вашингтон готовий надати експертну та технічну підтримку для відновлення цивільної авіації в Україні.

Перший заступник голови Державної авіаційної служби Сергій Коршук прокоментував ризики, що можуть загрожувати цивільній авіації. У свою чергу, директор Украероруху Андрій Ярмак обговорив специфіку забезпечення безпеки в аеронавігації та підготовленість системи аеронавігації до сучасних викликів.

Генеральний директор міжнародного аеропорту "Бориспіль" Олексій Дубревський та генеральна директорка міжнародного аеропорту "Львів" імені Данила Галицького Тетяна Романовська поінформували про готовність аеропортів.

Між тим, зазначимо, що гендиректора ужгородського аеропорту тут не було. Хоча в минулорічних планах саме регіон Закарпаття визначався як найреальніше місце для втілення задуму про оживлення аеропростору.

Заступник командира Повітряного командування "Центр" з авіації, Олег Захарчук, який також обіймає посаду начальника авіації, представив нові принципи взаємодії між цивільною та військовою авіацією.

Віцепрем'єр-міністр з відновлення та міністр розвитку громад і територій Олексій Кулеба підкреслив, що збереження авіаційної інфраструктури України є стратегічно важливим завданням. Він також висловив сподівання, що зусилля, докладені у Варшаві спільно з українськими партнерами, сприятим прогресу у забезпеченні належних умов для відкриття повітряного простору.

Ми занурюємося в безмежність простору.

Отже, рік тому Андрій Єрмак, який обіймає посаду керівника офісу президента, під час свого виступу в Інституті Хадсона в Сполучених Штатах, оголосив про ймовірне відкриття одного з українських аеропортів для цивільних авіаперевезень.

Як у минулому, так і в наш час це приносить нам задоволення. Адже, безумовно, ми всі відчуваємо ностальгію за небом до війни, яке переважно заповнювали цивільні літаки. Найголовніше, що пасажирські рейси для нас стають символом наближення миру і завершення конфлікту.

Але чи є сьогодні реальна для цього можливість?

Оскільки все, що ми спостерігаємо і сприймаємо з нашої реальності, вказує на те, що в будь-якому місті, де з’явиться новий аеропорт, обов'язково з'являться російські, іранські та південнокорейські ракети, а також шахеди. Ці загрози знищуватимуть і руйнуватимуть населені пункти навколо аеропортів, створюючи додаткові ризики для життя українців.

"Відновлення України вимагає потужної системи протиповітряної оборони, яка стане надійним щитом. Це зміцнення також відкриє можливість для відновлення роботи одного з аеропортів країни. Ми активно співпрацюємо над цим разом з нашими міжнародними партнерами. Це свідчить про те, що ми на порозі важливих змін у війні. Наступний рік відіграє ключову роль у цьому процесі", - зазначив Андрій Єрмак з оптимізмом.

Пройшов рік. Переломного моменту, який би змінив хід війни на користь України, так і не відбулося. І в залишках 2024 року не спостерігається жодних ознак вирішального повороту.

Як сьогодні нашими партнерами, так і тоді Андрієм Єрмаком не називаються конкретні часові рамки для відкриття аеропорту. З контексту всіх виступів можна зрозуміти, що йдеться про роботу цивільного аеропорту ще до закінчення війни з Росією.

Але мантрам на кшталт "от коли відкриємо аеропорт для цивільних, то переламається хід війни", реально ми нічого не вирішимо. Скільки б разів не казав "халва" - в роті солодше не стає.

Можливо, у керівництва є певні інсайдерські прогнози та реальні стратегії для реалізації.

Вірити в те, що "візуалізуй і щастя прийде", справді, може здаватися певною мірою безглуздим. Проте, якщо згадати, що влада нагородила одного (або навіть кількох) продавців ілюзій — таролога, екстрасенса чи біоенергетика, — то тут можуть бути різні трактування.

Європейські та українські фахівці висловили свою незгоду. Колись це було так.

Отже розмови про відновлення польотів цивільної авіації України, що повністю припинилось 24 лютого 2022 року, активізувались у нас влітку 2023 року.

У липні до Києва завітала делегація відомого європейського бюджетного авіаперевізника Ryanair. Її метою було не лише вивчення обставин у країні, що переживає війну, але й представлення плану відновлення авіаційної галузі в Україні. Вражає, що один із запропонованих варіантів передбачає відновлення роботи ще до закінчення конфлікту.

Висувались ідеї щодо відкриття аеропортів у Києві, Львові, Одесі чи Ужгороді, проте до конкретних рішень та дій справа так і не дійшла.

Генеральний директор Ryanair, Майкл О'Лірі, зазначив, що для поновлення авіасполучення з Україною необхідно отримати схвалення від Європейського агентства з безпеки польотів (EASA). На той момент українська сторона активно займалася цими переговорами.

Після отримання схвалення від EASA, слід очікувати зміни у ставленні страхових компаній. Іншими словами, позитивний висновок європейського авіаційного регулятора стане ключовим етапом, що відкриває двері для реалізації авіаперевезень в Україну.

Досі якихось сигналів від Європейського агентства безпеки польотів з цього приводу не було. Тому навіть якби Україна самостійно відкрила повітряний простір, все одно це не дозволило б перевізникам одразу взяти і полетіти - бо це вважається порушенням європейських вимог.

А влітку минулого року позиція європейського авіарегулятора була однозначною: Україна є активною зоною конфлікту, де цивільний авіаційний рух заборонений.

EASA закликала європейських авіаперевізників "утримуватись від польотів у повітряному просторі України та в прилеглих регіонах".

Також європейський авіарегулятор пояснив, що окремі рішення про польоти до "специфічних зон" можуть ухвалювати компетентні органи держави-оператора. Якщо говорити про Ryanair , то це - Ірландія, Мальта, Польща та Британія. І за умови їхнього схвалення не потрібне окреме рішення EASA. Але очевидною передумовою для цього має бути безпека повітряної навігації в цьому регіоні та відповідні консультації агентства.

Проте українські військові влітку минулого року чітко відкинули такі пропозиції, заявивши рішуче - ніколи.

"Ви бачите, що цілі від ворога долітають усюди, в будь-якій точці країни можуть з'явитись ракети, ворожі дрони. Скільки летить "Кинджал", всі прекрасно знають", - так відреагував на пропозицію відновити авіапольоти під час війни ексречник Повітряних сил України Юрій Ігнат.

Інші українські військові авіаційні експерти також висловлювали скептицизм з цього питання.

Варто підкреслити, що відтоді наш повітряний простір став ще більш ризикованим.

З Ужгорода, немов фанера над столицею Франції.

Таким чином, серед міст, що мають потенціал для відкриття аеропорту для цивільних авіарейсів, найчастіше згадують Ужгород.

Аргументація Air Ocean Airlines засновується на тому, що це місто знаходиться в безпосередній близькості до кордону з НАТО та межує зі Словаччиною. На думку міжнародного авіаперевізника, такі рейси можуть бути здійснені з урахуванням високого рівня безпеки.

Українські фахівці знову висловили своє заперечення. Вони стверджують, що аеропорт в Ужгороді має технологічні обмеження і не може приймати стандартні літаки більшості європейських авіаперевізників. Крім того, модернізація аеропорту для обслуговування великих літаків є складним завданням, оскільки передбачає знесення частини житлових будинків.

Крім того, Росія здатна здійснювати ракетні атаки не лише по всій Україні, але й за її межами.

Ми всі стали свідками того, як ракети ворога приземлялися на території Польщі, Румунії та Молдови.

В Закарпатській обласній військовій адміністрації чітко висловилися, що до завершення військових дій питання відновлення функціонування аеропорту "Ужгород" не стоїть на порядку денному. Безпека громадян є пріоритетом, який перевищує комерційні інтереси авіаперевізників.

Щодо відновлення функціонування аеропорту "Ужгород", це питання періодично виникає. Однак, поки триває війна, обговорення цієї теми не має сенсу. Хоча Закарпаття є тиловим регіоном, загроза все ще існує, адже війна охоплює всю країну. Тому ставити під загрозу життя цивільних осіб через сумнівні аргументи, що аеродром в Ужгороді розташований поблизу кордону з НАТО в Словаччині, є недопустимим. Безпека громадян має бути пріоритетом, а не комерційні інтереси авіаперевізників, - наголошують в Закарпатській обласній військовій адміністрації.

Для Російської Федерації завдати ракетного удару по цивільному літаку, що перебуває у повітряному просторі держави НАТО, є чимось на кшталт особливого задоволення.

Водночас, зазначимо, що в серпні 2023 року над Україною попри закритий авіапростір пролетів пасажирський літак з Норвегії.

Проте це, скоріше, винятковий випадок, схожий на щасливий виграш у лотереї, а не на інструкцію до дій.

Інші публікації

У тренді

karpatnews

Використання будь-яких матеріалів, що розміщені на сайті, дозволяється за умови посилання на karpatnews.in.ua

Інтернет-видання можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео за умови гіперпосилання на karpatnews.in.ua

© Новини Закарпаття, Ужгорода, Мукачева та України на KarpatNews. All Rights Reserved.