Антимонопольний комітет попередив про хитрощі перевізників при формуванні тарифів
Відсутність квитків сприяє манипуляції із реальним об’ємом пасажиропотоку
Минулого тижня, під час проведення громадських слухань з приводу тарифу на пасажирські перевезення в Ужгороді кілька разів лунала теза про те, що перевізники формують тариф по різному. Принаймні, на конкурсну комісію вони подають різні показники розходу пального та різні рівні рентабельності.
Крім того, вкрай складно оцінити реальний пасажиропотік у місті, через відсутність централізованої системи розповсюдження проїздних білетів. У свою чергу, Антимонопольний комітет України (АМКУ) надав Мінінфраструктури України обов'язкові для розгляду рекомендації з метою недопущення встановлення необґрунтованих тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.
Як зазначають в АМКУ, "відповідно до статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", повноваження щодо встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на транспортні послуги належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад", - йдеться у повідомленні прес-служба відомства, пише УНІАН.
За інформацією АМКУ, розрахунок тарифів повинен здійснюватись у відповідності з запланованими на рік (на підставі фактичних) обсягами транспортної роботи, кількості перевезених пасажирів із використанням економічно обґрунтованих планових витрат. До розрахунку тарифу включається плановий прибуток, необхідний для розвитку перевізника і сплати ним податкових зобов'язань. Крім того, під час розрахунку тарифу загальний обсяг транспортної роботи та загальна кількість перевезених пасажирів, зокрема з урахуванням пільгових категорій пасажирів, обґрунтовується перевізником на підставі фактичних показників роботи або встановлюється за результатами обстеження пасажиропотоків.
"Однак на сьогодні відсутня чітка норма, яка б зобов'язувала органи місцевого самоврядування під час встановлення (погодження) тарифів на перевезення здійснювати з певною періодичністю дослідження пасажиропотоку на маршруті або вимагати від ініціатора зміни тарифу надання результатів такого дослідження", - наголошується в повідомленні.
За інформацією, якою володіє АМКУ, при здійсненні власних розрахунків при зміні тарифу на перевезення перевізники нерідко занижують фактичний обсяг перевезення пасажирів. Цьому сприяє відсутність контролю над видачею квитків водіями. Зважаючи на це, питання залишається нормативно неврегульованим, що може призвести до формування завищеного тарифу на перевезення пасажирів.