В Ужгородському Хрестовоздвиженському соборі відбудеться прем’єра Реквієму Гайдука
"Український реквієм" прозвучить у виконанні Заслуженого академічного Закарпатського народного хору та симфонічного оркестру філармонії
Вже зовсім скоро кожна оселя і кожне людське серце наповняться Великодньою радістю: римо-католики зустрінуть головне християнське свято вже за тиждень, а православні та греко-католики – за два. А наразі триває Великий піст – час покути й духовного оновлення. Колись цей період починали посипанням голів попелом. Бідний люд і так не розкошував. А от знать роздавала рештки запустних страв жебракам і ховала до шаф свої бальні туалети. До столу подавали оселедці без сметани, каву без вершків та без цукру, та й сам напій варили не з кавових зерен, а зі смажених жолудів. Пили липовий чай, замість десертів подавали пісне солодке печиво. Заможні пані стримували себе в оздобах: носили прикраси із чорних агатів та з оніксу, оправленого в срібло, або ебонітову біжутерію. Траплялося, що на час посту в дітей відбирали іграшки, залишаючи хіба найпошарпаніші, а замість казок читали їм життя святих. І в багатих, і в бідних оселях панував врочистий спокій — без сміху, співів, голосних розмов. Не дозволялося грати веселої музики. А як уже щось гралося у салонах — то лише задумливі та сумні мелодії (наприклад, ноктюрни Шопена).
Закарпатська обласна філармонія теж намагається наповнити період Великого посту піднесеним, одухотвореним, сакральним звучанням. Зокрема, 29 березня відбудеться концерт солістів ансамблю «Гармонія». «МУЗИКУ ВЕЛИКОГО ПОСТУ» подарують глядачам Оксана ІЛЬНИЦЬКА-ХАРХАЛІС (мецо-сопрано), Мирослава ШВАХ-ПЕКАР (сопрано), Олександр ТОВТ (тенор), Михайло ПОДКОПАЄВ (бас). Програма збагачена сольними номерами та акомпанементом органісток – солістки Закарпатської обласної філармонії Олесі ГАЙДУК та Ольги ЧУНДАК. Ведуча – музикознавець Наталія ПІЦУР. Витончена духовна музика представлена творами Й.С.Баха, Г.Ф.Генделя, А.Скарлатті, Дж. Перголезі, А.Дворжака, Ж.Бізе, С.Барбера. Початок концерту о 16.00.
А 2 квітня чекаємо на прем’єру: в Ужгородському Хрестовоздвиженському кафедральному греко-католицькому соборі у виконанні Заслуженого академічного Закарпатського народного хору та симфонічного оркестру філармонії буде вперше виконано «УКРАЇНСЬКИЙ РЕКВІЄМ» Василя ГАЙДУКА. Солісти – лауреат обласної премії ім.Д.Задора Юстина ДІДИК (сопрано), Яна САДВАРІЙ (мецо-сопрано), Іван ШУМСЬКИЙ (тенор) та Володимир ФОГЕЛЬ (баритон). Диригент – заслужений працівник культури України Наталія ПЕТІЙ-ПОТАПЧУК. Початок о 19.00.
Автор цього масштабного твору – заслужений діяч мистецтв України, знаний композитор, хоровий диригент і педагог, заступник голови Закарпатського обласного відділення Національної всеукраїнської музичної спілки Василь Гайдук. Його композиторська діяльність була двічі відзначена обласною премією ім. Дезидерія Задора та премією Всеукраїнського конкурсу «Духовні псалми». У творчому доробку митця є музика різних жанрів: хорові, камерні вокальні та інструментальні твори, більше 100 обробок закарпатських народних пісень, пісні для дітей. Особливе місце у творчості нашого земляка займає духовна музика, зокрема кантата «Посланіє» на сл. Т. Шевченка, хорові концерти «Христос воскрес», «Благовіщення», «Вислухай мене, мій Боже справедливий», «До Тебе підношу я, Господи, душу свою», «Страсті Господні» в 14 частинах на слова Юрія Шипа, Літургія св. Іоанна Златоустого та ін. А торік композитор долучився до відзначення 200-річчя Т.Г.Шевченка написанням поеми-кантати «Минають дні». І все ж, «Український реквієм» – це якісно нова, вагома сходинка у творчості митця.
Відомо, що реквієм – це заупокійна меса в римо-католицькій церкві, а також музичний жанр, написаний у формі і на тексти заупокійної меси. Традиційно в католицькій церкві богослужіння велося латинською мовою, тому і всі тексти, за виключенням «Kyrie eleison», також мовляться латиною. Саме слово «Реквієм» дослівно означає «спокій». У православних церквах подібною за значенням є панахида, проте вона значно відрізняється від реквієму за формою. «Український реквієм» як музичний жанр у формі заупокійної меси, написаний на тексти українською мовою – чи не перший такий твір в українській музиці. Ось що сам автор розповідає про майбутню прем’єру:
«Задум написати «Реквієм» виник у мене п’ять років тому. Десь півроку я його осмислював, виношував, а тоді взявся за роботу. Одразу вирішив присвятити цей твір всім померлим за волю й незалежність України. І не змінив свого наміру навіть тоді, коли після відомих подій колеги радили присвятити реквієм героям Небесної сотні. При всій повазі до загиблих на Майдані під час Революції гідності, вважаю, це було б несправедливо по відношенню до інших наших героїв, що в усі часи жертвували свої життя за Україну – гетьманів, замордованих у царських казематах, інтелігенцію, Симоненка і Стуса, Чорновола і Гонгадзе.
Також мені хотілося, щоб була зрозумілою не лише музика, а й слово. Адже зазвичай реквієм виконують латинською мовою. Першим, хто спробував написати реквієм не латиною, був Йоганнес Брамс. Твір так і називається - «Німецький реквієм». Аналогів я більше не зустрічав. Всі, хто звертався до цього жанру (Моцарт, Верді, Ліст та ін.), писали на латинські тексти. Я ж наважився взяти за основу український текст. Вибирав із кількох зразків, комбінував, але за основу взяв українську службу Ватикану. Деяким перекладам бракувало поетичності, тож звертався по допомогу до Василя Густі та інших поетів. І оскільки у вокальній музиці слово є першоосновою, то музику почав писати лише до цілковито узгодженого тексту. Загалом у реквіємі є п’ять обов’язкових частин. Але Моцарт написав дванадцять номерів, і я використав саме таку форму. Загальне звучання складає понад годину. Звичайно, я переслухав усі відомі мені реквієми, щоб відчути характер і дух кожної частини. Але намагався вдихнути у цей твір близькі мені інтонації, характерні тому краю, де ми живемо. Деякі частини навіть містять цитати з народних пісень. Я вважаю, що молитися треба рідною мовою, бо така молитва є найщирішою, а її шлях до Всевишнього – найкоротшим.
Мені приємно, що Закарпатський народний хор, на противагу багатьом іншим колективам, не цурається виконувати твори місцевих композиторів. Сподіваюся, наш провідний колектив на чолі з Наталією Петій-Потапчук зуміє донести «Український реквієм» якнайкраще. А це так важливо, коли йдеться про прем’єру!»
Таїсія Грись