Україні загрожує дефіцит бензину на АЗС через дії НБУ
Та підвищенню його ціни
Після того, як в гру знову втрутився Нацбанк, поставив невидимий шлагбаум на шляху нових поставок імпортних нафтопродуктів, одна з найбільш стійких галузей захиталася, змусивши пригадати стару істину, що гірше високих цін може бути тільки дефіцит.
Крім головної проблеми - стрімкого зростання цін на бензин - в окремих роздрібних операторів АЗС з вільного продажу просто почало зникати паливо. Процес поки не масовий, але дуже знаковий, пише в статті ZN.UA директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
На початку тижня НБУ ввів обмеження на передоплату по імпортних контрактах від $ 50 тис. - суму понад тепер потрібно погоджувати з регулятором. "Добив" імпортерів Нацбанк 24 лютого, закривши міжбанківський ринок до 27 лютого, хоча і відкликав це рішення вже до кінця дня.
Як пояснює експерт, імпортери нафтопродуктів на ці $ 50 тис. можуть придбати менше двох цистерн бензину (близько 100 т). У той же час добові продажу великих мереж АЗС вимірюються тисячами тонн нафтопродуктів, зазначає він.
"Розуміючи, що швидко заплатити за нові поставки не вийде, трейдери почали обмежувати продажу, а ціни отримали нову підтримку", - пише Куюн.
Враховуючи, що валютні складові у вигляді закупівельної ціни та податків формують ціну бензину на рівні $ 0,9 за літр, нескладно порахувати, що справа йде до 34 грн/л, прогнозує він.
Куюн також звертає увагу, що зараз якраз той період, коли трейдерам нафтопродуктів потрібно готуватися до посівної. А оскільки "сіють в березні не тільки в Україні", то за ресурс доводиться поборотися. "Як це робити, якщо не можеш гарантувати проплату, питання" - додає експерт.
Дії Нацбанку вже завдали величезних збитків постачальникам, які не змогли виконати свої контрактні зобов'язання перед закордонними контрагентами, зазначає Куюни. "Якщо ситуація затягнеться, піде банкрутство компаній внаслідок претензій з боку як зарубіжних партнерів, так і споживачів, які оплатили товар і не зможуть отримати його в строк", - резюмує він.
Нагадаємо, що на екстреному засіданні Асоціації нафтотрейдерів України, яке відбулося 24 лютого, було прийнято звернення до НБУ з пропозицією вивести контракти на імпорт нафтопродуктів з-під дії админограничений регулятора як товарів критичного імпорту.