Маленька країна – велике визнання
Люксембург – один із засновників ЄС
До рiздвяної подорожi європейськими країнами я мало що знала про Люксембург, адже він не дуже на слуху. Відомо, що тут знаходиться місто Шенген, а маленьке герцогство – один із засновників Європейського Союзу.
Розпочну з довідки. 14 червня 1985-го 5 західноєвропейських країн уклали угоду, яка носить ім’я невеликого міста Шенген. Тоді Бельгія, Голландія, Люксембург, Німеччина та Франція узгодили між собою зникнення прикордонного контролю та спільні кордони. Щоб підкреслити важливість події, договір уклали на перетині рубежів цих країн на березі річки Мозель, де й розташований Шенген. Ця угода стала вираженням довіри та співпраці між державами. Визнав важливість Шенгенської зони й Євросоюз – адже вона дозволяє людям подорожувати вільно та безпечно.
Отож разом із родиною дорогою з різдвяної Бельгії ми зупинилися в столиці Люксембургу, яка носить таку ж назву, як і країна. Знаходячись в оточенні великих сусідів – Франціі, Німеччини та Бельгії, Люксембург не може похизуватиcя якимись видатними подіями чи визначними пам’ятками. I хоча він узяв потроху від кожного свого сусіда, але більше тут від німецького порядку та строгості. На вулицях кидається в очі чистота, акуратність та доглянутість. Приємно на таке дивитися! А ще тут усюди конуси й шпилі – куди не подивишся, обов’язково побачиш щось гостроверхе, що створює дивовижно гармонійний ансамбль.
На тлі інших карликових держав, таких як Сан-Марино, Князівство Монако та Ліхтенштейн, Люксембург, на нашу думку, все ж вирізняється своїми розмірами. Не такий він уже й карлик або, скоріше, він – найбільший серед країн-карликів. Багатство й процвітання сильно вирізняє люксембуржців: за рівнем і якістю життя вони явно в авангарді Європи. І це дуже відчувається.
Люксембург – доволi компактна столиця, а за мірками, наприклад, киянина, навіть крихітна: 4-5 годин буде цілком достатньо, щоб подивитися тут усе. Родзинкою міста є його різноступенева побудова й поділ на Верхнє та Нижнє місто, який додає Люксембургу шарму та чарівності. У кожної частини – власний стиль і характер. Нижнє місто, що розташоване в долині річок Альзетт і Петрюс, виділяється історичними мостами та унікальною архітектурою. Арочний міст Адольфа, названий на честь герцога Люксембургу, – одна з головних візитних карток у країні. Побудований у 1903 році, він був на той час єдиним кам’яним мостом у Європі. Міст Адольфа донині з’єднує Верхнє та Нижнє місто. Наразі він знаходиться на реконструкції і весь обтягнутий будівельними лаштунками, отже, насолодитися його красою повною мірою нам не вдалося. У Верхньому місті – руїни давньоримської чатової вежі, скельова капела Сен-Кірен, готична церква Сен-Мішель та інші цікаві архітектурні пам’ятки.
Оскільки це був період рiздвяних свят, ми потрапили на святковий ярмарок, скуштували місцеві смаколики та гарячий глінтвейн, покаталися на каруселях. Не повірите, але рівно опівночі вся ця казкова атмосфера закінчилася: люди з подарунками зі щасливими обличчями розійшлися по домівках! Про свято нагадувала тільки багата, феєрична захоплююча iлюмiнацiя.
Вразила нас і величезна кількість автобусів у місті. Ввечері й уночі, а особливо вдень, вони їздять туди-сюди кожні 2-3 хвилини. Причому не наші «Ікаруси» (якщо ще їх хтось пам’ятає), «пазики», «Богдани» чи «Еталони», а сучасні, гібридні, з подвійними секціями та WiFi. Квиточок на 2 години коштує 1,5 євро, на цілий день – 6 і дозволяє їздити на будь-якому маршруті. Більше 10 фірм обслуговують транспортне сполучення у Люксембурзі. Автобуси строго дотримуються графіка й не створюють корків на дорозі. Навпаки, завдяки тому, що люди активно користуються громадським транспортом, залишаючи свої авто в гаражі або на облаштованих стоянках, скупчення машин нема навіть у години пік. Хотілося б такий досвід запровадити й у нашому місті.
А ще ми побували в одному з п’яти найбільших у Європi магазинів із продажу моделей залізничних вагонів, потягів та аксесуарів для них. Діти з цікавістю розглядали тисячі модельок сучасних товарних та пасажирських вагончиків. Нашу ж увагу привернула модель, зачинена в шафі та освітлена спеціальними ліхтариками. З’ясувалося, що це унікальний з історичної та ювелірної точки зору потяг часів ІІ світової війни, яких збереглося всього 5 у світі. Його ціна – 2 тисячі 300 євро. Цей магазин зазвичай відвідують колекціонери, адже залізничні вагончики – хобі досить дороге.
Наталія КАЧМАР