Звичайні городяни за сміття заплатять двічі!
Не будемо сперечатися, що тарифи піднімати треба було. Попередні затверджували вже давно – ще коли вивезенням сміття займалося комунальне підприємство КШЕП, у зовсім іншому за рівнем цін і реаліями 2011-му.
Обласний центр Закарпаття. Підвищення цін на проїзд у маршрутках в Ужгороді обговорювали довго. І всі сподівалися: нинішня тимчасова міська влада заявляє про ціну у 3 гривні, але «у фіналі» підвищить тільки до 2,5, можливо – 2,75 грн. Проте влада повністю задовольнила перевізників, навіть попри те, що доходи за перше півріччя цього року в них абсолютно не знизилися у порівнянні з минулим роком, тому стогони про збитковість – абсолютно безпідставні.
Підвищення тарифів на воду в Ужгороді не обговорювали – ніхто нікому не надавав розрахунків, нічого не обґрунтовував. Коли ужгородці прийшли протестувати на сесію міськради, депутати били себе у груди, як неправильно піднімати ціни, і нібито відмінили підвищення – хоч без належних подальших кроків це залишилося лише кольоровою булькою, котра була гарна та дуже швидко луснула.
Про те, що зростуть тарифи на вивіз сміття, заявила сама фірма, яка здійснює цю роботу в місті – «АВЕ-Ужгород». Але заявила не визначено – коли і на скільки саме, а теоретично, як про перспективу.
Міська влада традиційно мовчала. Хоча на офіційному сайті мерії тихенько, у закамарку – так, аби і люди не особливо помітили, і щоб можна було «галочку» собі поставити, – притулили регуляторний акт про зростання тарифів на вивіз сміття. А потім, так само без оголошень і передмов, прийняли нові ціни на засіданні виконкому. Знову ж – виходячи виключно з інтересів комерційної фірми.
«Унґвар» таки вчитався в документ «Аналіз регуляторного впливу проекту рішення виконкому Ужгородської міської ради «Про тарифи на послуги з вивезення твердих побутових відходів». Висновок однозначний: ужгородців влада вкотре просто «кинула»...
Звичайні ужгородці заплатять двічі
Не будемо сперечатися, що тарифи піднімати треба було. Попередні затверджували вже давно – ще коли вивезенням сміття займалося комунальне підприємство КШЕП, у зовсім іншому за рівнем цін і реаліями 2011-му. Але в аналізі як підстава необхідності підвищення плати зазначено: «Зокрема, з часу прийняття тарифів до 01 липня 2014 року відбулося зростання:
1) мінімальної заробітної плати з 960 грн. до 1218 грн. – на 27 %, і як наслідок витрат на оплату праці;
2) дизельного пального з 9,70 грн. до 14,99 грн. – на 55 %;
3) курсу валют – євро з 11,52 грн. до 16,09 грн. – на 40 %.
А тепер подивимося на рівень зростання тарифів:
– для населення на одного мешканця в будинках комунального сектору – з 7,21 грн. до 10,95 грн., або на 51,9 %;
– для населення на одного мешканця в будинках приватного сектору – з 7,54 грн. на 11,48 грн., тобто на 52,3 %;
– для населення в будинках приватного сектору на один 120-літровий контейнер – з 21,43 грн. на 32,15 грн., на 50 %;
– для бюджетних установ – з 42,33 грн. до 66,76 грн. за 1 м куб., або на 57,7 %;
– для інших підприємств та організацій – з 42,33 грн. до 84,03 грн. за 1 м куб, або на 98,5 %.
Отже, жоден із параметрів, через які підвищується тариф, не зріс більше як наполовину, середнє зростання за трьома показниками – трохи більше 40 %, а тариф підняли, зокрема, для підприємців, на 98,5 %, тобто практично вдвічі. Чому? І міська влада це дозволила!
Здавалося б, для населення тариф підвищили не суттєво. Якихось 2 гривні. Проте це – з кожного члена сім’ї або ж мешканця квартири. Але, крім того, по ужгородцям ударить і тариф для підприємців, адже обов’язково відіб’ється на цінах на товари і послуги, які вони пропонують.
В аналізі йдеться, що підняти ціни лише для інших споживачів, не зачіпаючи населення, не можна, бо «підвищення тарифів на послуги вплине на підвищення цін на товари та продукцію, які виробляються іншими споживачами. Тому тягар зростання буде перекладено на населення. Ця альтернатива не може бути прийнята...». Проте якраз у прийнятому варіанті ужгородці заплатять двічі.
Комунальне підприємство владі байдуже
«Аналіз» також містить порівняльну таблицю вигод і втрат для всіх учасників. Першими в таблиці – ТОВ «АВЕ Ужгород». Тобто це суб’єкт, підкреслимо – комерційна фірма, про благополуччя якого найбільше печеться міська влада. А підприємців, для яких ціна зростає вдвічі, в аналізі немає взагалі – про них ніхто навіть не подумав.
При цьому саме для бізнесу рішенням виконкому міськради зробили ще один сюрприз – скасували норми утворення сміття, затверджені у 2011 році, натомість інші не прийняли. Тому що саме побачать підприємці у платіжках за жовтень – велике питання. Адже зрозуміло, що оплату треба виставляти, виходячи бодай із якихось розрахунків, хто і скільки сміття продукує. Очевидно, що показники будуть різні, наприклад, у їдальні, цеху деревообробного підприємства та офісу туристичної фірми. Але й цим міська рада не перейнялася.
Так само не цікавить тимчасових очільників і благополуччя комунальних підприємств міста. «АВЕ» збирає сміття по Ужгороду, але на захоронення його передає КАТП (більш відоме як «Комунтранс»), за що платить цьому підприємству 10.01 грн. за 1 куб. м. Цю ціну не змінювали. Тобто: «АВЕ» у збитках, щоб їм допомогти – мусай піднімати тарифи, а комунальному підприємству, виходить, і так нормально, хай зайдеться тим, що йому вділяють. І це при тому, що збитковість ужгородських комунальних підприємств – хронічна, її перманентно лікують одним – грошима з бюджету, якого і так ні на що не вистачає.
Крім того, з оплати за утилізацію нараховується екологічний збір, а це, відповідно, теж надходження до бюджету, які згодом можна використати на природоохоронні заходи, поліпшення довкілля. Отже, і тут не подумали про інтереси міста.
Земля – задурно
Ще один пункт, де «АВЕ» має суттєві преференції – майданчики під баки для збору сміття комерційній фірмі надали без оплати за землю. Це на прес-конференції нещодавно підтвердила керівник фірми Марія Оленич. Мовляв, «АВЕ» перейшли майданчики комунального підприємства, яке раніше займалося вивозом сміття, і чого ж за це платити. Але, підкреслимо, комунальне підприємство засновується на власності громади, а «АВЕ» – комерційна фірма. І в багатьох інших містах, де працює «АВЕ», вони платять за землю під контейнерами.
Окрема історія – в якому стані більшість цих майданчиків. Якщо на початку діяльності «АВЕ» вони справді аж око тішили, то тепер це здебільшого міні-звалища, довкола яких непотріб стоїть тижнями.
А баки для роздільного збору сміття, хоч це, звичайно, дуже хороше і потрібне починання, так працює Європа, – взагалі стоять на міській землі без (наскільки відомо «Унґвару») будь-якого документального оформлення.
Це особливо показово на тлі скандалу з підприємцями – членами Спілки рекламістів Ужгорода, яким, свідомо порушуючи закон, – а це відверто і прилюдно визнав тимчасовий мер, – відмовили в дозволах на розміщення білбордів. При тому, що підприємці за оренду землі під своїми конструкціями сплачують місту і загалом дають до бюджету близько 2 мільйонів гривень.
«АВЕ Ужгород», підписуючи угоду про те, що заходить на ринок обласного центру Закарпаття на 25 років, декларувало певні зобов’язання. Серед них – і облаштування (гарненько, з огорожею і дахом) певної кількості майданчиків щороку та навіть спорудження підземних сховищ у центральній частині міста. Що з цього виконано, хоча би з обіцянок на цей рік, з’ясувати наразі не вдалося – перший заступник тимчасового мера, відповідальний саме за комунальну сферу, Віталій Семаль відмовився відповісти на це та багато інших запитань.
Наприклад, яку частку у собівартості послуг складає оренда приміщення під офіс «АВЕ». За «збігом обставин» фірма «оселилася» в будівлі, котра, твердять в Ужгороді, належить Володимиру Чубірку – депутату-ЄЦівцю, великому другу Івана Балоги – голови обласної ради, який, теж за «дивним збігом», є найбільшим лобістом просування «АВЕ» на Закарпатті.
Словом, тепер комусь із посадовців мерії є про що писати обширну відповідь на інформаційний запит. От тільки з 1 жовтня усім (крім бюджетних структур) доведеться знову вивертати кишені та гаманці за новими тарифами від «АВЕ»...
Андрій Погорєлов:
– Обираючи міського голову і депутатів, люди фактично наймають їх на роботу, аби працювали на благо громади, відстоювали інтереси усіх і кожного. Підвищенням тарифів на вивезення сміття нинішня тимчасова міська влада Ужгорода вчергове продемонструвала: для неї важливі не люди, а «підкилимні» домовленості, вона не хоче і не може працювати прозоро, дбати про людей, усі рішення мають яскравий і чіткий «присмак» корупції.
А фірма «АВЕ Ужгород», можливо, через недавню зміну власників на чеських магнатів, котрі мають багатопрофільний бізнес і не зосереджені виключно на ефективності саме сміттєзбирального напрямку, успішно користується такими особистими якостями ужгородських очільників.
Тоді як невирішеною і вкрай болючою залишається проблема переробки сміття. І Ужгород, і район дуже гостро потребують сміттєпереробне підприємство, тим більше, що це вирішило б не лише проблему непотребу, а за сучасними технологіями було б і підприємством з виробництва енергії. Не можна дозволяти тільки паразитувати, викачувати гроші – будь-який бізнес повинен бути соціально відповідальним.
Газета "Унґвар"