Національні символи не стали предметом спекуляції
За півроку попит на вишиванки у закарпатській столиці зріc утричі.
Сплеск патріотизму, який останніми місяцями охопив більшість українців, знайшов своє відображення і в зростанні прибутків магазинів, що продають вишиванки, національну символіку, одяг із елементами прапора, герба чи традиційних українських орнаментів.
Два тижні тому ми досліджували ставлення наших краян до Дня Незалежності й чимало з наших співрозмовників тоді казали про намір на свято вбратися в вишиванку. Згодом, 1-го вересня, у багатьох школах області діти цілими класами приходили на лінійку не в шкільній формі, а саме в вишитих колоритних сорочках. Відтак зрозуміло, що національне вбрання та елементи національної символіки стали головним трендом у моді поточного року для багатьох українців.
Діти та підлітки більш патріотичні?
Лише в центральній частині обласного центру протягом останніх півроку з’явилися дві крамниці, основним товаром у яких стали вишиванки, вишиті сукні та дитячі костюми. Чи не в кожному великому торговельному комплексі міста також можна побачити якщо не окремий відділ, де продають вишиванки, то бодай кілька розкладок із виробами з національними символами. Попит на національні мотиви є навіть у бутіках, де продають недешеві речі, однак там поки немає речей, які б асоціювалися з патріотичним трендом.
Пані Ольга, власниця одного з магазинів, який спеціалізується на вишиванках та стилізованих під національну символіку речах, розповідає, що займається продажем одягу вже давно, а три роки тому переключилася саме на національне вбрання. «Цього року справді шалено зріс попит на все патріотичне, в останні шість місяців, можна сказати, «бум», – каже пані Ольга. – А загалом початок зростання інтересу до національного вбрання я відмітила десь 4 роки тому. Тоді став з’являтися попит на дитячі вишивані речі, згодом і підлітки підхопили його, а сьогодні молодь купує вишиванки й носить їх щодня».
А ось активний попит серед дорослих розпочався саме за останні півроку. Навіть більше: все частіше вишиванку або футболку з національною символікою купують для подарунка.
Національний колорит не з дешевих
Для того, щоб у наш час не виглядати на свята «білою вороною», треба викласти в середньому 350 грн. Ручна робота в рази дорожча за машинну вишивку: так, футболка чи майка з українською символікою вартуватиме 75 – 150 грн, а ось сорочки, виконані майстринями, можуть сягнути 750 – 800 грн. Вишиті жіночі сукні коштуватимуть ще на 200 – 300 гривень дорожче. У принципі, при бажанні в магазинах та сувенірних крамничках із традиційним шитвом можна знайти і віночки, і посуд, і шкарпетки, ба навіть дитячі бодіки чи слинявчики, не кажучи вже про різноманітні аксесуари. Між цінами на звичайні речі й такі, що з символікою, особливих розбіжностей ми не виявили, а тому можемо відповідально заявити, що на національних символах, принаймні в тих місцях, де ми побували, на Закарпатті не спекулюють.
У той же час на базарах та в інтернет-магазинах можна знайти чимало інших речей із національною символікою, починаючи від ручок-олівців і закінчуючи гумовими чоботами та чохлами для телефонів. І, як свідчать продавці та відгуки в соцмережах, такий товар користується неабияким попитом.
Віктор Лазорик, "Закарпатська правда"