Віктор Петров: «ПрАТ «Закарпаттяобленерго» завжди готове до конструктивної співпраці»

foto

Генеральний директор товариства відповідає на питання закарпатців.

Минулого тижня відбувся так званий майдан перед будівлею публічного акціонерного товариства «Закарпаттяобленерго». Громадяни зібралися для того, щоб висловити свою позицію з приводу, на їхню думку, кабальних Правил користування електричною енергією, які нібито запровадило ПАТ «Закарпаттяобленерго». За роз’ясненням усіх питань, які висували мітингувальники, ми звернулися до генерального директора товариства Віктора Петрова.

- Вікторе Володимировичу, роз’ясніть, будь ласка, нашим споживачам, хто встановлює тарифи на користування електричною енергією, на підключення до електромереж, ліміти тощо? Це – компетенція товариства, яке ви очолюєте?

- Ми вже неодноразово роз’яснювало, але я повторюся: Публічне акціонерне товариство «Закарпаттяобленерго» є ліцензіатом з постачання електроенергії за регульованим тарифом. Ліцензіатом за регульованим тарифом означає, що в Україні, як і більшості цивілізованих країн, є національний регулятор діяльності в енергетиці. В Україні цим регулятором є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - НКРЕ). Тобто, саме НКРЕ здійснює регулювання цін (тарифів) на продукцію (послуги) суб’єктів підприємницької діяльності в електроенергетиці керуючись принципами, визначеними чинним законодавством України, основним з яких є принцип забезпечення балансу економічних інтересів суб’єктів енергоринку, що здійснюють виробництво, передачу та постачання електричної енергії, і споживачів їхньої продукції та послуг. Реалізація цього принципу передбачає, з однієї сторони, встановлення економічно обґрунтованих цін і тарифів – таких, які необхідні для виконання поточних та інвестиційних витрат природних монополій, а з іншої сторони, - врахування економічних можливостей споживачів і, відповідно, рівня платоспроможного попиту. Також НКРЕ здійснює захист прав споживачів товарів (послуг) на ринку. Тобто, ПАТ «Закарпаттяобленерго» у своїй діяльності користується виключно тими законами, постановами, правилами, які діють на ринку енергетики, і які є обов’язковими для виконання як виробнику електричної енергії,   постачальнику електроенергії, так і споживачеві. Недотримання цих документів тягне за собою суворі покарання, навіть позбавлення ліцензії.

- Одне з основних питань, яке порушують підприємці, це ставки стандартного приєднання до електромереж. Люди вважають, що вони завищені, несправедливі й тому подібне…

- Певною мірою несправедливими можна було називати ту ситуацію з доступом до електричних мереж, яка існувала буквально до лютого 2013 року. Саме тоді, за оцінками європейських експертів, в рейтингу доступу до мереж Україна перебувала приблизно на 179 місці, десь після африканських країн. Саме тому НКРЕ на вимогу Європейського співтовариства вирішило спростити доступ до електромереж, і саме так був запроваджений європейський досвід – ставки стандартного приєднання за кіловат потужності. Наведу конкретний приклад: ставка стандартного приєднання в сільській місцевості становить 720 грн за 1 кВт. Мінімально необхідна потужність відповідно до сучасних будівельних норм складає 5 кВт. Нескладно підрахувати, що простому закарпатцю таке приєднання обійдеться в 3600 грн. Причому на сьогодні в цю суму входить проект, монтажні роботи, вартість лічильника та підключення. Що важливо, весь процес приєднання відбувається протягом 15 днів від моменту оплати замовлення. Але якщо ми згадали мінімальну ставку, то озвучу і максимальну, розраховану для міста: в 900 гривень 1 кВт обійдеться при однофазному приєднанні, в 1570 грн. – при трифазному. Тобто, в першому варіанті споживач сплатить за 5 кВт - 4500 грн, в другому – 7850.  Це гарантовано-достатній рівень. Усі ці тарифи регулюються постановою НКРЕ від 05.12.2013 № 1529 «Про затвердження ставок плати за стандартне приєднання електроустановок». З цими ставками можна ознайомитися на сайтах як НКРЕ, так і ПАТ «Закарпаттяобленерго».

Вартість приєднання час від часу навіть переглядається держрегулятором, приміром, на початку року її знизили на 5 %. Крім того, на сьогодні на реєстрації в Мін’юсті знаходиться постанова, якою ставки планують ще знизити. 

Ці ставки стандартного приєднання забезпечують рівність умов для приєднання до електромереж для всіх споживачів, котрі знаходяться на відстані до 300 метрів від місця забезпечення потужності. Інколи роботи для приєднання 5 кВт  можуть обійтися постачальникові в 70 тисяч гривень, а споживач сплатить все одно тільки ту суму, яка передбачена постановою НКРЕ (приміром, вищезгаданою 3600 грн).

- Вікторе Володимировичу, горезвісна проблема авансових платежів. Наскільки мені відомо, в інших регіонах така практика існує з десяток років, і ніде це не викликає запитань, окрім як в Закарпатті. Для чого це необхідно, прокоментуйте.

- Це запитання справді неодноразово порушувалося в Закарпатті (хоча в інших регіонах воно справді існує роками, і питань не виникає), з цього приводу є численні роз’яснення регулятора (НКРЕ). Я спробую пояснити простими словами: електроенергія не є звичним товаром, оскільки її не можна покласти на склад, вона споживається у момент виробництва. Тобто, для того, щоб знати, скільки в один момент потрібно виробити, треба знати, яка на ту мить існує потреба. Саме тому і передбачене формування заявлених обсягів, їх оплата і санкції за споживання понад заявлений обсяг. Водночас відзначу, що в структурі заявлених тарифів питома вага оптової ринкової ціни на електроенергію складає близько 80%. Рівень оптової ринкової ціни залежить від зміни цін на первинні енергоносії: ядерне паливо, вугілля, природний газ, мазут (значна залежність від зовнішніх джерел постачання: 100% закупівель природного газу) та сезонність зміни структури виробництва електричної енергії – питомої ваги електроенергії, виробленої АЕС, ТЕС, ГЕС, ТЕЦ, тарифи яких значно відрізняються у різні пори року, а також зростання частки дотацій у структурі оптової ринкової ціни. Також слід повідомити, що закупівля первинних енергоносіїв , як вітчизняних, так і закордонного походження, здійснюється на умовах 100%-ї попередньої оплати.

- Чи можуть бути взагалі скасовані авансові платежі за енергоносії?

- 13 березня 2014 року Закарпатська облрада вийшла з пропозицією до КМУ з проханням розглянути питання щодо внесення змін до Правил користування електричною енергією в частині відміни попередньої оплати за енергоносії. Наскільки мені відомо, на адресу Закарпатської облради вже надійшла відповідь від віце-прем’єр-міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Володимира Гройсмана про те, що він доручив Національній комісії, що здійснює регулювання у сфері енергетики, мінекономрозвитку та міненерго вугілля вивчити та опрацювати ініціативу закарпатських депутатів. Хоча до цього часу НКРЕ не погоджувалася на внесення змін до Правил користування електричною енергією в частині відміни попередньої оплати за енергоносії.

- Вікторе Володимировичу, питання, яке буде цікавим для всіх читачів: чи буде переглядатися вартість електричної енергії найближчим часом? Чи можливе її зменшення?

- Рівень тарифів на електричну енергію для населення після 2006 року й по 2011 рік не збіль­шувався, проте у той же час постійно відбувався об’єктивний процес зміни рівня оптової рин­кової ціни електроенергії та витрат на її передачу і постачання. Це зростання обумовлено на­самперед збільшенням витрат на паливо у зв’язку зі зростанням вартості первинних енергоносіїв (зокрема, газ природний, ядерне паливо, вугілля), збільшенням витрат на виробничі послуги, сировину і матеріали, оплату праці у зв’язку із ростом цін на про­дукцію промисловості та інфляційними процесами. Внаслідок цього на сьогодні тарифи на електричну енергію для населення відшкодовують близько 25% економічно обґрунтованих витрат з виробни­цтва, передачі та постачання електроенергії. Тобто населення фактично оплачує в середньому 25% реальної вартості електрич­ної енергії (на сьогодні гуртова ринкова ціна становить 96 коп/кВтгод).

Різниця в тарифах для насе­лення між фіксованими та рин­ковими рівнями покривається через механізм дотацій за рахунок промисловості, залізничного транспорту, бюджетних органі­зацій та інших споживачів. Таким чином виникає перехресне субсидіювання населення за рахунок інших споживачів, що негативно впливає на конкуренентоздатність продукції національної економіки.

Разом з тим з метою запо­бігання погіршення соціального стану більшої частини населен­ня, у тому числі того, яке викорис­товує електричну енергію для приготування їжі та опалення житла, НКРЕ запроваджено блочні тарифи на електричну енергію з диференціацією за обсягами споживання електро­енергії: І блок - до 150 кВт.год на місяць (250 кВт.год для будинків, обладнаних елек­троплитами); II блок – від 150 кВт.год (250 кВт.год для будинків, обладнаних елек­троплитами) до 800 кВт.год на місяць; III блок — більше 800 кВт.год на місяць.        

Варто зазначити, що обсяг споживання 150 кВт.год на мі­сяць (250 кВт.год для будинків, обладнаних електроплитами), на який застосовується окремий та­риф на електроенергію, відпові­дає граничній нормі споживання електричної енергії, в межах якої застосовуються пільги та нада­ється субсидія, що визначена постановами КМУ від 01.08.96 № 879 «Про встановлення норм корис­тування житлово-комунальними послугами громадянами, які ма­ють пільги щодо їх оплати» та від 01.12.95 № 959 «Про встанов­лення тимчасових норм спожи­вання населенням електроенергії та природного газу, на оплату яких надається субсидія».

  • Що б ви хотіли насамкінець сказати для читачів?

- Хотів би наголосити на такому: ПАТ «Закарпттяобленерго» завжди відкрите для споживачів і готове до конструктивної співпраці. Для врегулювання будь-яких питань у нас уже працюють Сервісний та Інформаційно-консультаційний центри. А найближчим часом ми відкриємо і запросимо вас на презентацію call-центру. Він створюється для того, щоб споживач міг у будь-який час доби зв’язатися з енергопостачальником і вирішити нагальні проблеми.

Віталій Черняк

Інтерв’ю опубліковане в скороченому варіанті в газеті «РІО»


Інші публікації

У тренді

karpatnews

Використання будь-яких матеріалів, що розміщені на сайті, дозволяється за умови посилання на karpatnews.in.ua

Інтернет-видання можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео за умови гіперпосилання на karpatnews.in.ua

© Новини Закарпаття, Ужгорода, Мукачева та України на KarpatNews. All Rights Reserved.