»Тендерна» новина від Держфінінспекції Закарпаття
Про зміни в законодавстві, які регламентують проведення тендерів.
10 квітня 2014 року Верховна Рада України прийняла закон України «Про здійснення державних закупівель» № 1197-VII, який набрав чинності 20 квітня ц. р. Його проект був розроблений Мінекономрозвитку в партнерстві з експертами Європейського Союзу, Світового банку та громадських антикорупційних організацій України з метою спрощення процедур державних закупівель, підвищення рівня прозорості та відкритості здійснення закупівель, створення умов для подолання корупції у сфері державних закупівель, а також наближення українського законодавства до європейських стандартів. Ухвалення закону було однією з вимог отримання Україною грошової допомоги від Міжнародного валютного фонду та умовою відновлення закупівель державою.
Загальновідомо, що сфера держзакупівель в Україні тривалий час була однією з найкорупційніших. Зокрема, з 2010 року стали активно використовуватися тіньові схеми в розподілі бюджетних коштів. Для цього застосовувалися всілякі фактори: непрозорі процедури проведення тендерів, створювалися "фірми-прокладки" для накручування ціни, закупівля здійснювалася в одного учасника. Останнім часом нерідко реалізовувалися закупівлі взагалі без проведення тендерів. Поле для зловживань було широке, адже загальний обсяг коштів, зафіксований у тендерних договорах 2013 року, сягнув 185 млрд.грн.
Серед актуальних нововведень, визначених законом, варто відзначити такі:
- у чотири рази скорочується кількість винятків із тендерного законодавства (відразу з 44 до 10 стандартно прийнятих винятків);
- забороняється учасникам, які пов'язані з членами комітетів конкурсних торгів, брати участь у закупівлях (упередження зв’язків типу «кум-брат-сват»);
- обумовлене обов'язкове оприлюднення інформації про субпідрядників (захист проти «фірм-прокладок») та надання звітів про закупівлі за власні кошти.
Такі заходи повинні ліквідувати мільярдну корупційну діру, через яку гроші платників податків осідали в кишенях корумпованих чиновників.
Окрім того, розширено перелік підстав, якими замовник може апелювати для відмови учаснику в процедурі закупівлі, зокрема, якщо учасник конкурсних торгів зареєстрований в офшорних зонах.
Фірми-фігуранти тендерних змов позбавляються можливості брати участь у торгах на три роки у разі притягнення до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6-ої, пунктом один статті 50-ої Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів (тендерів). А робота Антимонопольного комітету, який має визначати такі компанії, стане більш прозорою.
Як позитивний момент варто відзначити ту обставину, що з утіленням у життя вимог чинного нині закону нарешті вдасться запобігти зловживанням під час здійснення державних закупівель вищими навчальними закладами. Адже при попередньому міністрові освіти і науки Табачникові була запроваджена схема, коли вищі навчальні заклади не проводили тендери на придбання товарів, робіт і послуг, які оплачувалися за власні кошти.
Закон також дозволяє членам громадських організацій бути присутніми при розкритті тендерних пропозицій і документувати за допомогою фото-відео зйомки те, що відбувається. Також у кілька разів знижені пороги, після яких природні монополії зобов'язані проводити тендери і публікувати детальну інформацію при закупівлі за власні кошти (було 5 млн. грн. для товарів та 10 млн. грн. для робіт і послуг – тепер 1 млн. грн. і 5 млн. грн. відповідно). Також монополії зобов'язані звітувати про закупівлі, проведені без тендерних процедур.
Очікується, що застосування чинного закону на практиці дозволить підвищити рівень відкритості, прозорості та контролю процедур державних закупівель, посилить довіру до сфери державних закупівель, що в свою чергу сприятиме зростанню рівня конкурентності процесу здійснення закупівель товарів, робіт і послуг та позитивно вплине на економію і ефективне використання державних коштів.
Ці та інші нововведення надзвичайно актуальні, вони дозволяють посилити контроль над державними закупівлями та ефективно протидіяти корупції при проведенні тендерів уже сьогодні.
Андрій КУШНІРУК,
завідувач сектору моніторингу ризикових операцій та державних закупівель Держфінінспекції в Закарпатській області