Для отримання сертифікату реєстратора фахівцю колишнього БТІ потрібні 2 дні та 1700 гривень. Втім, тепер інвентаризацією нерухомості можуть займатися й просто охочі з вищою технічною освітою та стажем роботи не меншим як 10 років.
Як і в минулому столітті, список охочих зареєструвати майно за новими правилами складають вручну.
Черга в єдиному у столиці відділі реєстрації, який тепер аж на околиці Києва, від 7-ї ранку. Люди намагаються розібрати дрібні букви на стендах і вдивляються у порожні бланки.
«Тут би людину одну посадити за стіл, вона б пояснювала, і люди б швидше заповнювали, і потім не повертали б з черги людей», - каже відвідувач реєстраційної служби м. Києва Вадим Конопелько.
Потім бігають за ксерокопіями та до банку.
«Бажано, щоб поруч був десь держбанк, щоб оплатити рахунок. А тут же біжать або на Севастопольську, або в аеропорт», - каже відвідувач реєстраційної служби м. Києва Геннадій Кузін.
Документи на реєстрацію майна приймають в людини півгодини. Відвідувачі пригадують БТІ – там обслуговували за 5 хвилин, співробітник бюро сам заповнював усі форми і роздруковував квитанції до оплати.
«Ви їх оплачували, і з чистою совістю йшли. Тут же ви повинні знайти квитанцію, заповнити від руки, заповнити заяву. Мало того, БТІ реєструвало 3 дні, а ці 14», - каже відвідувач реєстраційної служби м. Києва Олександр Матяш.
Кілька годин у черзі, а вбиральня – в сусідній будівлі або ж під парканом. Місць для сидіння небагато.
Аби всі документи зібрати, Георгію Дмитрієву знадобилося 3 дні.
«Стільки народу, Бог знає, де це все розташовано, ніхто не знає, куди піти, як піти. А потім уже, коли трошки притерлись, все знайшли, все стало на свої місця. На третій день. Бог любить трійцю», - розповідає відвідувач реєстраційної служби м. Києва Георгій Дмитрієв.
У столичній реєстраційній службі мріють про електронну чергу, але на неї Міністерство юстиції поки не дає грошей. Збираються продовжити робочий тиждень і на суботу, бо попит великий, а щодня обслуговують лише 200 відвідувачів.
«За первинну реєстрацію необхідно сплатити державне мито у розмірі 119 гривень. Проте, якщо права були зареєстровані раніше згідно з чинним законодавством, громадяни звільняються від сплати мита, тож сплачується 120 гривень за інформаційно-технічне забезпечення реєстрації», - заявляє начальник реєстраційної служби головного управління юстиції у м. Києві Ярослав Андрієнко.
Теоретично затвердити права власності на майно можуть не лише держреєстратори, а й нотаріуси. Людмила Голій вчилася працювати з електронним реєстром 3 місяці. Але поки Мін’юст не затвердив усіх правил роботи нотаріусів – не ризикує. Каже: досі належно не працює реєстр судових рішень і тепер без витягу з архіву БТІ неможливо перевірити правдивість документів клієнтів.
«Теоретично – шахрайські дії. Я не можу встановити візуально документ, візуально я його оглядаю, він не викликає сумнівів, а чи є він дійсним, я не знаю. БТІ додатково підтверджували дійсність правовстановлюючого документу», - заявляє приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Людмила Голій.
На відміну від реєстраційної служби, у коридорах БТІ порожньо. Установа практично не працює. Не видають тут і технічних паспортів на нерухомість. Від 28 грудня для цього потрібен сертифікат Мінрегіонбуду, якого поки ніхто не має.
«Такі об’єкти, які збираються здавати в експлуатацію в січні і лютому, теж зупиняється введення в експлуатацію, тому що інвентаризацію проводити нема кому фактично в Україні», - каже начальник відділу технічної інвентаризації Київського БТІ Владислав Якушко.
У Мінрегіонбуді кажуть, для отримання сертифікату фахівцю БТІ потрібні 2 дні та 1700 гривень. Втім, тепер інвентаризацією нерухомості можуть займатися й просто охочі з вищою технічною освітою та стажем роботи не меншим як 10 років. Але всі норми недопрацьовані, а людям потрібно реєструвати нерухомість уже.