Закарпатський обласний ляльковий театр «Бавка» став академічним. Однак приємна новина ледь не зіграла злий жарт із театром. Бо влітку довкола "Бавки" почалася підкилимна метушня, так як це історичне приміщення першого професійного театру в Ужгороді знаходиться в самому серці міста.
Четверта обласна творча лабораторія з театрального жанру, якою опікується Закарпатський організаційно-методичний центр культури, змусила задуматися над нашими справами театральними. Отож, маємо в області чотири професійні театри і з десяток-два аматорських, які носять звання «народних». Є також чимало драмгуртків, що радше працюють не для сцени, а для власного розвитку. Чесно скажемо, не густо.
Враховуючи, що потужних аматорських колективів нема ні в Ужгороді, ні в Мукачеві, то взагалі ганьба, адже в цих містах сконцентровано тисячі студентів і викладачів. А в обласному центрі навіть вчаться майбутні театрали! Хоча останнім часом ситуація в Ужгородському коледжі культури і мистецтв пожвавилася і чимраз голосніше лунає думка про створення театральної студії на базі навчального закладу, адже, крім усього іншого, тут є ще й пристойний глядацький зал.
2012 рік приніс Закарпаттю перше звання «академічного» театру. І в нашій області з’явився колектив, який за свої творчі досягнення удостоївся високої марки і суттєвої доплати до зарплат. Віднині Закарпатський обласний ляльковий театр «Бавка» є академічним, і це не стало для театральної публіки несподіванкою. Адже вистави наших лялькарів останніми роками вражають широтою діапазону і якістю виконання.
Однак приємна новина ледь не зіграла злий жарт із «Бавкою». Бо влітку довкола театру ляльок почалася підкилимна метушня. Як відомо, це історичне приміщення першого професійного театру в Ужгороді знаходиться в самому серці міста.
Споглядаючи на війну, яка чиниться за довколишні будівлі, слід було очікувати і активних наступальних дій на театр. Прогнози справдилися. З початком літніх відпусток глядацький зал, сцену і підсобні приміщення несподівано опечатали за наказом директора. Як пояснив Василь Чайкович, таким було рішення комісії, що оглядала будівлю.
Однак, минуло місяць-два, проте ситуація не змінювалася. Актори розпочали виступи в чужих непристосованих залах, художники виготовляли реквізит прямо в холі, а рідний зал так і залишався опечатаним. Директор говорив про капітальний ремонт, якого потребує сторічна будівля. Обласна влада повідомляла, що може виділити кошти на це тільки в разі, якщо приміщення стане її власністю, бо такими є нинішні приписи. Натомість міська, яка на ремонт не виділяє жодної гривні, бо, мовляв, має порожні кишені, не квапиться передати області майно, якому сама не може дати ради.
Враховуючи «затуманений» продаж у приватні руки колишнього ресторану і готелю «Корона», що викликало обурення в ужгородців, громадськість забила на сполох, що на таку незавидну долю може очікувати й історична будівля театру.
Ситуація в «Бавці» закипіла до краю, і колектив, бачачи бездіяльність директора, оголосив йому недовіру. Обласне управління культури спробувало знайти спільну мову з Василем Чайковичем, аби вирішити несподівану проблему із призупиненням експлуатації театру. Врешті-решт, усе закінчилося заявою Чайковича на звільнення, і тепер обов’язки директора виконує Любов Кажоцина.
Вона повідомила, що тріщину, яка послужила приводом для опечатання глядацької зали, вже ліквідували. Комісія винесла рішення про можливість подальшого використання приміщення – і театр знову повернувся у рідні пенати. 2 грудня тут очікують прем’єру «Тричі славного розбійника Пинті» у постановці білоруського режисера Олега Жюгжди. Саме цю роботу колектив подав на цьогорічну обласну премію братів Шерегіїв у номінації «Краща вистава року».
І хоча хвилі довкола «Бавки», нарешті, вщухають, висновки із несподіваного шторму варто зробити негайно. По-перше, історичне приміщення справді слід передати від бездіяльної міської влади до обласної, адже театр має статус обласного. А по-друге, будівля потребує капітального ремонту, але підготовленого і продуманого. І починати його слід тільки тоді, коли буде готова проектно-кошторисна документація, а також гроші на рахунку. А не так – із моста у воду, не маючи за душею ні шеляга, опечатувати найкращий театр невідомо наскільки і навіщо.
Ця робота повинна мати спланований характер. Вочевидь, тільки-но область закінчить довготривалий ремонт Закарпатського українського обласного музично-драматичного театру, який уже триває роками, тоді можна буде сконцентруватися на відновленні лялькового. Тим паче, що Мукачівський обласний театр зараз теж завершує реконструкцію, внаслідок чого у нього з’являться додаткові приміщення для цехів.
p.s.
Колишній директор Закарпатського обласного театру ляльок «Бавка» Василь Чайкович:
– Щодо висловлення колективом театру мені недовіри, то це якась незрозуміла ситуація. Такої інформації не маю. Звільнився ж із театру через дуже зрозумілу причину: виключно через позицію обласного управління культури навколо ситуації, що склалася в будівлі театру. Якщо конкретніше, то я не приймаю її і не хочу брати на себе відповідальність за те, що у 110-річній будівлі, в якій обвалюється стеля під час дитячих концертів, замість того, щоб починати проводити її повну реконструкцію, вони штукатурять тріщини і відкривають зал.
Крім того, якісь незрозумілі люди, що навіть не мають відповідних ліцензій, проводять експертизи і готують акти про те, що з будівлею все гаразд. Коли ж таке рішення прийняли, то тут уже нема про що говорити… Якщо хтось готовий нести відповідальність за це – уперед! Але це точно не я! Люди, напевно, просто не усвідомлюють усієї відповідальності.
Начальник управління у справах культури, спорту, сім’ї та молоді Ужгородської міської ради Євген Бобров:
– Про те, що місто передасть області «Бавку», я не чув.
Ситуацію навколо катастрофічного стану приміщення нагнітають розмовами, аби вплинути на суспільну думку. Насправді ж там усе не так страшно.
Нині у театрі зроблено ремонт, театральна трупа продовжує займатися і проводити вистави. Наразі готуються документи на реконструкцію або капітальний ремонт будівлі. Скільки коштів потрібно для цього визначить експертиза.
Щодо чуток про продаж театру, то все це пусті балачки – як і всі інші пам’ятки архітектури, він продажу не підлягає. Театр як стояв, так і стоятиме. Вважаю, що смішно «полювати» на нього.
Начальник управління культури Закарпатської ОДА Юрій Глеба:
– Так, справді, нещодавно відбулася зустріч із міським го¬ловою Ужгорода Віктором Погореловим, під час якої ми повернулися до обговорення листа, в якому область просить передати будівлю Лялькового театру на її утримання. Тоді ж мер пообіцяв розглянути це питання і винести його на розсуд міських депутатів уже на найближчій сесії.
Вже незабаром управління визначиться і призначить очільника установи. Кандидатур багато, хто саме – не розголошуватиму.
Щодо ситуації, що склалася у самій будівлі, то, безумовно, факт обвалу штукатурки мав місце. Але все там не є настільки катастрофічним, як про це говорять. Ми вжили запобіжні заходи, аби театральна трупа продовжувала безперебійно працювати у цьому приміщенні.
Наразі ж слід провести експертизу, розробити проектно-кошторисну документацію і визначити, яких робіт потребує приміщення. Якщо мова йтиме про капітальний ремонт та реконструкцію будівлі, то ця сума може сягнути 8-10 млн. грн., якщо ж про капітальний ремонт – то 4-5 млн. грн.
Планується, що роботи проводитимуться у приміщенні паралельно з роботою колективу, як у драмтеатрі.
Олександр ГАВРОШ, "Старий замок"