Двозначність тютюнової реклами, або Уся масова реклама сигарет повинна зникнути (+ВІДЕО)

Представники західноукраїнських ЗМІ зустрілися в конференц-залі Львівської організації Національної Спілки журналістів України, аби дізнатися про нове в законодавстві щодо реклами сигарет.

— Новий Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів», — сказав до журналістів очільник Української асоціації споживачів Микола Болтак, — набрав чинності з 16 вересня цього року та заборонив будь-яку рекламу і стимулювання продажу сигарет, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби. На додаток до вже забороненим «протютюновим» радіо і телеефірам тепер перекрито доступ і до інших носіїв телесигналів — кабельного, супутникового, ІР, онлайн, мобільного телемовлення.
Закриті для тютюну також друковані видання — не тільки періодичні, але й наукові, популярні, навчальні, довідкові, літературно-художні. Кажуть, що потрапила під певну обструкцію навіть недавно видана книга популярного письменника Василя Шкляра, де автор був зображений із сигаретою в губах. Ба, навіть Шерлок Холмс із люлькою заліз в опалу…
Заборона поширюється на рекламу на транспорті, на будь-яку зовнішню рекламу та інтернет за винятком сайтів для дорослих з попередньою ідентифікацією віку користувачів. Законом забороняється, повідомив організатор цього «круглого столу» Максим Рильський, «спонсорство різних видовищних, спортивних, театрально-культурних заходів, телерадіопередач із використанням реклами тютюнових виробів, назв виробників і продавців. Потрапили під заборону і різні маркетингові акції. Наприклад, надання бонусів, премій, права на участь в будь-якій грі, лотереї, конкурсі, події, які прямо чи опосередковано пов’язані з тютюновими виробами.
—Загалом, уся масова реклама тютюнових виробів, яка була присутня на кожному кроці раніше, повинна зникнути, — відзначила заступник голови Державної інспекції з питань захисту прав споживачів Ольга Соколова. — В першу чергу це стосується місць продажу сигарет — кас у супермаркетах, кіосків. Фінансові санкції для суб’єктів господарювання становлять від 30 до 50 тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожного окремого заходу з метою стимулювання продажу тютюнових виробів.
—Без сумніву, — мовила завідувач відділу контролю за рекламною діяльністю Інспекції з питань захисту прав споживачів у Львівській області Олександра Штибель, — прийняття нового Закону було позитивно сприйняте в суспільстві. Адже приваблює його соціальна спрямованість, надія, що курців стане менше — Україна ж займає сумне сьоме місце в світі з розповсюдження цієї шкідливої звички. І в той же час представники малого та середнього бізнесу, торговельної сфери помітно стурбовані. Викликають побоювання неоднакові формулювання і нестиковки деяких положень Закону. Що, наприклад, вважати рекламою і стимулюванням продажів? Особливий дизайн вітрини, його яскраву освітленість? Або, можливо, інформацію для споживача, на яку він має право? Як заборони позначаться на стосунках суб’єктів господарської діяльності?

ВИНИКАЄ ЧИМАЛО ПИТАНЬ…

Підприємці побоюються, що тепер їх почнуть переслідувати чисельні перевірки, за якими слідом підуть штрафи вищі за податкові. І доведеться закривати бізнес, тобто будуть втрачені тисячі робочих місць.
— Ситуація з новим Законом виникла дійсно дуже серйозна, — відразу принагідно відзначив голова Ради підприємців при Кабінеті міністрів України Леонід Козаченко. — Задіяні відразу кілька вже працюючих законодавчих актів, до яких внесені поправки і доповнення. Тепер маємо складний законодавчий механізм, який треба навчитися розуміти і правильно читати і суб’єктам господарювання, і контролюючим органам. Тільки в такому випадку вимоги Закону будуть виконуватися.
Як відзначають підприємці, вже має місце негативний досвід впровадження цього Закону. В одних місцях перевіряльники вимагали взагалі сховати пачки сигарет із вітрин або розмістити їх боком, в інших — залишити не більше однієї від кожного бренда або зняти цінники, якщо вони накладалися на текст погрозливого медичного попередження. Чимало суперечливих моментів виникло у зв’язку з освітленням вітрин або з поданням інформації  для споживача.
Враховуючи ці питання, Держспоживінспекція та Мінекономрозвитку підготували методичні рекомендації, які були враховані в новій редакції Порядку накладення штрафів за порушення закону про рекламу. (Кабінет  Міністрів прийняв постанову №885 від 26 вересня, якою вніс відповідні зміни до розділу 4 Порядку).

ЗАБОВВАНІЛА НАДІЯ ДЛЯ НАЛЯКАНИХ ПІДПРИЄМЦІВ

Як запевняють у Держспоживінспекції, за сам факт розміщення сигарет на вітрині, прилавках і полицях магазинів та супермаркетів штрафувати продавців не будуть.
— У Законі немає ніяких норм, які забороняють розміщення на вітринах в будь-якій формі пачок сигарет, — пояснила Ольга Соколова. — У Держспоживінспекції вважають, що законодавство не зачіпає відносини між суб’єктами господарювання, які виробляють або реалізують тютюнову продукцію. Не може вважатися порушенням і освітлення місць торгівлі. Ціноутворення на тютюнові вироби не є предметом регулювання законодавством. Продавець зобов’язаний вказати ціну кожної одиниці тютюнової продукції.
Приміром, не буде вважатися рекламою й розміщення одного плаката розміром 40Х30 сантиметрів на одне місце торгівлі, в якому міститься текстова інформація про наявність у продажу тютюнових виробів і цін на них. Таким місцем торгівлі може вважатися кожна окрема каса супермаркету.
— У всіх цих випадках дотримані права споживачів, які в нашій країні надійно захищені Конституцією України та Законом «Про захист прав споживачів», зокрема статтею 15 про право на інформацію про продукцію, — підкреслив президент Української асоціації споживачів Олег Самчишин. — Зазначу, що Закон надає споживачеві право на вільний вибір, а, значить, на отримання інформації до моменту купівлі товару.
Тому продавець зобов’язаний надати покупцеві повну інформацію про товар. За Законом це стосується найменування товару, торгового знака даних про основні особливості продукції, вміст шкідливих речовин, назву виробника і т.ін., відповідно до тієї ж статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів».

…Звичайно, нові введення в законодавство треба зробити більш чіткими і прозорими. Бо, скажімо, важко уявити, що продавець у тісній крамничці в кожному випадку зможе пред’являти супровідну документацію, або те, що на крихітному аркуші можна розмістити читабельну інформацію про сотню-другу сигаретних брендів. Хоча при цьому формально права споживача дотримані. Це вже добре. І це вже добре. Бо ж справді чітко слід відрізняти споживчу інформацію від рекламної або тієї, що стимулює продаж. І все-таки суворо дотримуватися букви і норм законів.

Василь ЗУБАЧ, Ужгород-Львів-Ужгород 

 

 


07 грудня 2012, 12:09
KARPATNEWS.in.ua — Усі новини Ужгорода, Мукачева, Закарпаття та України

Сподобалась новина? Підтримай KarpatNews натиснувши "Подобається"!

Інші публікації

У тренді

karpatnews

Використання будь-яких матеріалів, що розміщені на сайті, дозволяється за умови посилання на karpatnews.in.ua

Інтернет-видання можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео за умови гіперпосилання на karpatnews.in.ua

© Новини Закарпаття, Ужгорода, Мукачева та України на KarpatNews. All Rights Reserved.