Або Куди йдуть старі автомобілі в Об’єднаних Арабських Еміратах?
«Обмін люб'язностями» між Росією та Україною у вигляді встановлення утилізаційного збору на окремі види колісних транспортних засобів, що ввозяться, підштовхнув поцікавитися, як питання з утилізацією старих автомашин вирішується в ОАЕ. Особливо з урахуванням того, що країна є одним із світових лідерів за кількістю автомобілів на душу населення. В еміраті Абу-Дабі, наприклад, за даними на червень 2012 року нараховувалося 809 тис. автомашин, а на кожні дві особи доводився один автомобіль. Загалом, в ОАЕ зареєстровано понад 2 млн автотранспортних засобів. І кількість все нових «залізних коней», що виїжджають на дороги семи еміратів, щорічно зростає на 17%. При збереженні таких темпів до 2020 року, наприклад, в еміраті Дубай буде 5,3 млн транспортних засобів. Що стосується марок автомашин, то безперечне лідерство на дорогах країни утримують різні моделі Toyota і Lexus. При цьому знайомого українцям смогу і кіптяви тут немає, що говорить про високу якість місцевого бензину.
А як у них?
Виявилося, що утилізаційного збору в ОАЕ немає. Згідно з еміратським митним законодавством, при ввезенні автомобіля платиться тільки митний збір у розмірі 5% від суми, яка розраховується виходячи з вартості машини, плюс 1% страховка і плюс витрати на транспортування. Більше ніяких зборів немає, інші витрати - оформлення документів на машину та на власника. При цьому завезти до країни можна автомобіль не старше 7 років, а з 2001 року тільки автомашини для правостороннього руху (з кермом зліва). Не платить місцевий автолюбитель і знайомий європейцю щорічний податок на транспортний засіб, що визначається залежно від обсягу двигуна, викидів СО2 і виду пального. Загалом, обов'язковий щорічний мінімум, без якого не зможе обійтися автовласник у ОАЕ, - це техогляд (близько 33 доларів) і страховка на машину (повна обійдеться приблизно у 220-250 доларів).
Загалом, для введення утилізаційного збору в ОАЕ немає підстав. Емірати, нарівні з Бахрейном, є найбільшими регіональними центрами продажу автомобілів. Свого автопрому тут поки немає, тому і захищати від іноземних конкурентів нікого. А чим менше податків - тим нижча ціна на автомобіль, що збільшує обсяги реекспорту авто до інших країн і приносить ОАЕ та Бахрейну значні прибутки. На автодорогах України, до речі, також «бігає» чимало доставлених з ОАЕ «залізних коней».
До речі, утилізаційний збір відсутній і в інших п'яти країнах Ради співпраці арабських держав Персидської затоки (РСАДПЗ) - Бахрейні, Катарі, Кувейті, Омані та Саудівській Аравії. Ці держави 1 січня 2003 року підписали угоду про створення митного союзу і встановили єдиний збір на всі види продукції на рівні 5% (виключення - 417 видів товарів, до переліку яких автомобілі не входять).
З банком весело крокувати салонами
Немає в Еміратах і різних державних програм надання бонусів для покупців нового авто в обмін на утилізацію виробниками старих машин. Проте такі стимули підвищення попиту на новенькі автомобілі тут і не потрібні, вони зараз продаються як гарячі пиріжки. Найбільші автомобільні бренди Toyota, General Motors, Kia і Nissan рапортують про зростання продажу в ОАЕ у 2012 році.
Це підтверджують автоділери, називаючи 2012 рік одним із найкращих останнім часом в плані реалізації. Наприклад, продаж Al-Futtaim Motors, найбільшого в ОАЕ дистриб'ютора автомобілів марок Toyota, Lexus, Honda і т.п., за перші вісім місяців поточного року збільшився на 43% порівняно з аналогічним періодом 2011 року. «Ми розцінюємо 2012 рік як найкращий серед багатьох останніх років. Найкраще продаються Toyota Corolla і Toyota Camry, а серед корпоративних клієнтів хітом цього року стала модель Hilux 4x4 пікап», - відзначили у прес-службі компанії. Багато в чому це пояснюється тим, що в Al-Futtaim Motors, яка співпрацює з 15-ма банками, клієнтам у рамках акції «Triple 3 Campaign» пропонують купити автомобіль у кредит під 3%, з 3-річним відтермінуванням платежу і 3-річним контрактом на обслуговування.
Мовою цифр, минулого року в ОАЕ продали 80 тис. автомобілів марки Toyota. У першій чверті 2012 року продаж автомобілів марки Nissan збільшився на 30% (37,7 тис. машин), відзначили в Nissan Middle East. Непогано йдуть справи і в ексклюзивного дистриб'ютора автомашин марки Kia в ОАЕ компанії Al Majid Motors, яка в першій половині 2012 року зафіксувала збільшення продажу на 37% порівняно з січнем-липнем 2011 року. У компанії General Motors в ОАЕ, яка пропонує автомобілі марок Chevrolet, GMC і Cadillac, за перші 8 місяців 2012 року продаж збільшився на 13% порівняно з січнем-серпнем 2011 року.
Зростанням продажу на 7% відзначила першу половину 2012 року і компанія Ferrari, яка доставила близькосхідним покупцям 190 автомобілів класу люкс. Виробник авто із зображенням гарцюючого жеребця свій успіх пояснює популярністю тематичного парку Ferrari World в Абу-Дабі та запуском ексклюзивної програми «Tailor Made» («Спеціальне замовлення»), завдяки якій небідні клієнти можуть створити для себе унікальну машину. Як, наприклад, вчинив голова нафтохімічної компанії JBF із емірата Рас-аль-Хайма Шираг Арья. Бізнесмен замовив спеціальну модель Ferrari 599 GTO, названу Ferrari SP Arya.
Як видно, збільшення продажу відзначається не тільки в категорії бюджетних автомобілів, але і машин преміум-класу і класу люкс. Загалом, за підрахунками фахівців, сукупний продаж усіх автобрендів у країнах Близького Сходу в січні-квітні цього року склав 442 тис. одиниць порівняно з 352 тис. одиниць за аналогічний період минулого року.
Аналітики пояснюють зростання автопродаж в ОАЕ надлишком дешевих варіантів фінансування від місцевих банків для населення та економічною ситуацією, що все більш поліпшується після глобальної кризи. «Схоже, що економіка відновлюється, люди знову стали витрачати гроші, а ставки за банківськими кредитами стали привабливішими», - відзначає Каллум Нокс, менеджер по роботі з клієнтами в Autodata Middle East. За його словами, як мінімум три останніх місяці банки кредитували клієнтів під 3%.
«Шини перетворюються, перетворюються шини...»
Якщо автомобіль набрид, позбутися його в ОАЕ можна, продавши автомашину на вторинному ринку, або ж віддати її до автосалону, доплатити і купити нову машину. Хоча знайти по-справжньому старий автомобіль (принаймні, старше за 10 років) тут, напевно, буде складно, адже жителі ОАЕ змінюють машину, в середньому, раз на два роки. Звичайна серійна іномарка позбавляється права виїжджати на еміратські дороги, «проваливши» щорічний техогляд, за результатами якого видають ліцензію на автомобіль. Огляд, зокрема, включає і перевірку на рівень викидів СО2 і шкідливих речовин у вихлопних газах. Якщо виявлені неполадки усуненню не підлягають, машина не отримує ліцензію і переходить у розряд мотлоху, який віджив своє. Запчастини, які ще можна використати, потрапляють до автомайстерень. Переробкою машинного масла займається, наприклад, Центр утилізації відходів (Center of Waste Management - Abu Dhabi). Все інше - ліцензованим компаніям з переробки вторсировини.
Цікаво відзначии, чим в ОАЕ можуть стати старі автомобільні покришки. Влада якось підрахувала, що на звалищах країни лежать і забруднюють навколишнє середовище близько 60 млн зношених шин. І щодня їх стає на 4 тис. одиниць більше. Це, до речі, також виявилося рекордом у категорії «найбільший у світі відсоток непридатних шин на душу населення». Утилізовують їх, наприклад, на заводі з переробки покришок у Дубаї або на одній із найбільших в ОАЕ станцій з переробки автошин потужністю 8 тис. кг на годину в районі міста Аль-Айн.
Нове життя старі покришки знаходять в ОАЕ, наприклад, у вигляді бігових доріжок, покриттів та доріжок на полях для гольфа, у кінноспортивних клубах, стадіонах, школах, парках, на дитячих майданчиках і т.п. При цьому готові покриття роблять не похмурого «радикального чорного кольору», а різнокольоровими. Приватний приклад - екологічно чиста бігова доріжка у парку Аль-Маджаз у Шарджі. Доріжка площею 3 тис. кв м на 100% складається з плитки на основі гумової крихти, отриманої з 6 тис. старих покришок. Зручна, зносостійка, нетоксична, менше травмонебезпечна порівняно з аналогами з бетону або плитки, приємного червонуватого кольору, бігова доріжка стала першою в регіоні ініціативою подібного роду, реалізованою компанією Bee'ah з переробки вторсировини. При прокладанні у Шарджі нових автошляхів компанія додає гумову крихту і до асфальту, що подовжує термін його служби і економить бюджетні кошти.
Замість матеріальних заохочень - виховання екологічного світогляду
«А як же екологічна безпека при утилізації старого автомобіля?», - запитаєте ви. Відповідь проста: це особиста ініціатива самої компанії, яка займається утилізацією. Піклуватися про навколишнє середовище і берегти ресурси – почесна справа в ОАЕ. У пресі неодмінно відзначають установи, організації, компанії, які так чи інакше запровадили у себе ресурсозберігаючі та природоохоронні схеми, у тому числі, в області переробки вторсировини. Наприклад, виробництво гумової крихти зі старих покришок - екологічно чисте. Проте і самі машини в ОАЕ намагаються зробити більш економними і безпечними для навколишнього середовища, переводячи їх з бензину і дизеля на стислий природний газ (CNG) та електрику. На такому транспорті їздять як прості жителі, так і 10% співробітників поліції Абу-Дабі (а до кінця року будуть всі 25%), 1,3 тис. столичних таксистів і 500 держчиновників, подаючи приклад усім іншим. Але це вже - зовсім інша історія.
УКРІНФОРМ
21 вересня 2012, 12:58 KARPATNEWS.in.ua — Усі новини Ужгорода, Мукачева, Закарпаття, України та світу