Надворі осінь, скоро вона завітає у будинки закарпатців, і ми почнемо говорити про суто зимові теми. Хоча, власне, сьогоднішня стосується не тільки холодної пори року, оскільки від світла у наших домівках залежить аж надто багато комфортних і звичних речей. Наш співрозмовник нині – генеральний директор ПАТ «Закарпаттяобленерго» Василь Ковач. Із ним ми поговоримо про те, що змінилося на підприємстві після його приватизації й наскільки це зачіпає споживачів.
–Продаж державних підприємств – це цивілізована практика, тим більше з огляду на те, що нині всі обленерго потребують значних вливань, інвестицій, модернізації, – розповідає Василь Ілліч. – Щодо структури акціонерів, то на сьогодні 25% акцій належать державі, 75% – різним власникам. Найбільша частка – 50% – після приватизації у лютому цього року перейшла до «Енергетичної компанії України».
Що змінилося… У принципі, якихось суттєвих змін споживачі не відчують. Так, більше уваги приділяється правильності розрахунків споживачів за електроенергію, дотриманню лімітів та своєчасності оплати. Однак населення у нас справно розраховується за електроенергію, завжди практично на 100%, тому громадянам хвилюватися нема чого. Скажу більше, навіть переглянута інвестиційна програма, прийнята минулогороку, – фінансування збільшилося на 30 мільйонів гривень, що дасть можливість більше коштів спрямувати на модернізацію галузі й відповідно забезпечити надійне енергопостачання споживачам.
– Те, що контроль за сплатою став більш жорстким, зрозуміло – кожен власник хоче отримати розрахунок за надані послуги чи проданий товар. Якщо населення розраховується повністю, хто ж тоді найбільше боргує підприємству?
– Як я вже сказав, населення у нас дисципліноване, оплата за електроенергію як до приватизації, так і зараз є стовідсотковою. Найбільші ж наші боржники – підприємства житлово-комунального господарства, до прикладу, Ужгородський та Мукачівський водоканали, а також Солотвинський солерудник, який уже наразі не працює. Однак і тут питання практично врегульоване, оскільки держава виділила субвенції на погашення заборгованості в різниці в тарифах за послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, що надавалися населенню. Це дозволить водоканалам частково погасити борги минулих розрахункових періодів. Головне – не накопичувати нові борги.
– Закарпатська область першою в країні відмовилася від централізованого опалення. І частина ужгородців вирішила перейти на електричне опалення. Це ускладнило роботу енергетикам?
– Роботи додалося, звичайно. Ми працювали в цьому напрямку паралельно з працівниками газової служби, органами місцевого самоврядування. Оскільки основне навантаження лягало на Ужгород і Мукачево, то й основну увагу ми приділяли їм, тобто вкладали у розвиток зовнішніх електромереж.
Один із найсерйозніших об’єктів – будівництво нової підстанції 110 кВ потужністю 10 МВА «Ужгород-6», яка не тільки забезпечує електроенергією мікрорайон «Шахта» (а це насамперед 3 лікарні: туберкульозний, кардіо- та онкодиспансери, житлові будинки), а й є додатковим джерелом живлення. Разом із будівництвом нових кабельних ліній 10 кВ це значно підвищило надійність схеми електропостачання Ужгорода взагалі.
– Підготовка до зими – лише один із напрямів роботи. Розкажіть, що взагалі зробило підприємство за цей рік?
– Розвиток (технічне переоснащення, реконструкція та модернізація), ремонт, технічне обслуговування– це ті три напрямки, за якими ми, фактично, працюємо. Вкладаємо чималі кошти. Динаміка показників за обсягами виконання усіх робіт, які виконує товариство, є стрімкою. Цього року, до прикладу, використано уже майже 22 млн. грн. За ці кошти протягом 8 місяців ми відремонтували 415 км ліній електропередач, замінили більше 2 тисяч опор та понад 180 км проводів, відремонтували 412 трансформаторних підстанцій, 77 силових трансформаторів, 280 масляних вимикачів тощо.
Разом із тим здійснили розчистку 2,5 тис. км трас повітряних ліній електропередач, замінили 74 км «голих» проводів на ізольовані, адже розуміємо: більше розчистоктрас – менше аварійних вимкнень.
– Багатьох підприємців сьогодні хвилює система розрахунків із енергопостачальною компанією, маються на увазі ліміти, попередня оплата.
– Так, до нас надходять звернення від юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців стосовно отримання роз’яснень порядку розрахунків за використану електричну енергію, в тому числі здійснення попередньої оплати, коригування заявлених договірних величин тощо. Із цього приводу хочу сказати наступне. Електроенергія є доволі специфічним товаром, оскільки її виробництво та споживання здійснюється одночасно й вона не підлягає зберіганню. Крім того, наголошу: вимога про здійснення попередньої оплати та перевищення договірних величин не є примхою нашого товариства. Ці платежі й умови їх здійснення чітко визначені та регламентуються Правилами користування електричною енергією та договором, який укладається між енергопостачальною компанією й споживачем.
За куповану електричну енергію ПАТ «Закарпаття-обленерго» розраховується на умовах передоплати. Відповідно юридичні споживачі та підприємці, в свою чергу,також повинні здійснювати передоплату за куповану електричну енергію у товариства. Вказана вимога не стосується підприємств ЖКГ та установ, які фінансуються з місцевого та державного бюджетів, а також населення, що здійснює оплату вже по факту споживання. Тому я не назвав би це проблемою. Просто раджу суб’єктам господарювання чи їх представникам уважно читатиумови договору, перш ніж підписувати його. Там усе чітко прописано, і якщо дотримуватися усіх вимог – питань не повинно виникати.
– А якщо підприємець не вкладається у визначені ліміти? Що йому робити?
– Виникають і такі ситуації. Усе, що потрібно підприємцю, це вести чіткий облік споживаної електроенергії. І якщо він побачить, що його споживання перевищує визначені ліміти, то не пізніше, ніж за 5 робочих днів до розрахункової дати, договірні величини можна скоригувати шляхом подання енергопостачальнику відповідної заяви. От і все. Жодних штрафів чи якихось санкцій у зв’язку з цим нема.До речі, користуючись нагодою, хочу нагадати всім юридичним особам та фізичним особам – суб’єктам підприємницької діяльності, що до 1 жовтня 2012 року в структурні підрозділи ПАТ «Закарпаттяобленерго» необхідно надати відомості про обсяги очікуваного споживання електроенергії вже на 2013 рік.
– Що порадите робити, коли у споживачів виникають запитання?
– Для надання мешканцям області роз’яснень та консультацій у вирішенні різного роду питань у ПАТ «Закарпаттяобленерго» функціонує інформаційно-консультаційний центр та діє «гаряча телефонна лінія». Отримати інформацію та роз’яснення щодо якості, умов і режимів споживання електричної енергії чи послуг, пов’язаних із її постачанням, тарифів, пільг, розрахунків за спожиту електроенергію, висловити зауваження, повідомити про факти розкрадання електроенергії можна за телефоном 61-98-82 або безпосередньо на прийомі в ІКЦ за адресою: с. Оноківці, вул. Головна, 57. Запевняю – жодне звернення не залишається без розгляду. Кожен робочий день у нас розпочинається о 7.30 із селекторної наради з керівниками усіх районних та міських енергомереж. І перше, про що мені доповідають, – чи були дзвінки від споживачів, якщо так – то з яких питань, і найголовніше – що вже зроблено. Навіть якщо дзвінок був після закінчення робочого дня, автовідповідач його записує й обов’язок керівника РЕМ чи МРЕМ перед селекторною нарадою – прослухати записи автовідповідача. Робота зі споживачами у нас на особливому контролі.
Галина МИХАЙЛОВА, "Закарпатська правда"
Василь Ковач перейнявся проблемами Ужгородського міського територіального центру соціального захисту населення
Депутат Василь Ковач посприяв у відкритті сучасного футбольного майданчику в селі Невицьке (ВІДЕО)
Василь Ковач зустрівся з представниками ветеранських організацій Ужгорода та Ужгородщини (ФОТО)
09 вересня 2012, 11:07 KARPATNEWS.in.ua — Новини Ужгорода, Мукачева, Закарпаття та України