Кінець ери техоглядів та довіреностей

Як уже повідомляв KARPATNEWS.in.ua, народні депутати полегшили життя водіям: Верховна Рада скасувала обов’язковий технічний огляд легковиків, які не використовуються в комерційних цілях. Щоправда, автомобілісти кажуть, що закон розширює права працівників ДАІ зупиняти автомобілі

Минулого тижня Верховна Рада скасувала обов’язковий техогляд автомобілів. Народні обранці стверджують: діяли з метою усунення надмірного державного регулювання у сфері автоперевезень. Отже, відтепер переважній більшості закарпатських водіїв багатостраждальний техогляд не потрібен, як, власне, і довіреність на авто. Це, звісно, звільняє автолюбителів від бюрократії, проте не факт, що відтепер на вулицях стане безпечніше. Чому – читайте далі.

Відверто кажучи, досі поняття «техогляд» в Україні було розмитим – не тому, що не було добре юридично прописане, а тому, що де-факто мало хто його проходив. Власне ті, хто проходив по-чесному, нерідко дізнавалися щось нове про свою машину. Але після такого «досвіду» водії зазвичай зарікалися робити подібні дурниці: краще один раз заплатити «з вершком», ніж витрачати купу часу і нервів у суперечках із даїшниками та в чергах до каси. Саме тому треба говорити, що реально техогляд проходили хіба що ті, хто купував нове авто (бо мусили), або ті, хто ставив на облік старе авто, яке тільки що придбали. Решта людей отримували прямокутничок на лобове скло буквально з рук добрих працівників ДАІ, котрі за файне «дякую» допомагали зробити це не за добу, а за 25 хвилин. Усе це розуміючи, державні мужі вирішили зменшити бюрократію – і скасували для більшості саме поняття техогляду. 

Кому полегшало? 

Згідно з законопроектом, від проходження обов’язкового техконтролю звільняються легкові автомобілі усіх типів, марок і моделей та їх причепи, а ще вантажівки вантажопідйомністю до 3,5 тонн. А ось якщо їх експлуатують більше двох років, тоді, будь ласка, на техогляд – кожні два роки. Також звільняються від обов’язкового техогляду мотоцикли, мопеди, мотоколяски незалежно від строку експлуатації.

Звісно, це не стосується тих автомобілів, що використовуються у комерційних цілях, наприклад, таксі або машини, які перевозять небезпечні вантажі.  Вони мають проходити техогляд щорічно, а автобуси та спеціалізовані авто, що перевозять небезпечні вантажі, – двічі на рік. Це й зрозуміло – водії таких автівок відповідатимуть не лише за себе, а й за пасажирів, товар тощо. 

Хто робитиме техогляд? 

За законом, оглядати «залізного коня» мають не працівники ДАІ, як раніше, а суб’єкти, які мають у власності або в користуванні необхідне обладнання. Наприклад, у сервісі обслуговування машини, де ви її придбали. Такий техогляд передбачає перевірку гальмівної системи, рульового управління, освітлювальних приладів, коліс та інших елементів, від яких залежить безпека руху і вплив на довкілля. Водієві кожного авто, що пройшло контроль, видадуть протокол перевірки технічного стану автомобіля із зазначеним наступним терміном його проходження (саме на основі цього страхові компанії здійснюватимуть страховку цивільної відповідальності). Цей документ буде являти собою бланк суворої звітності, а при його заповненні співробітники станції діагностики зобов’язані дублювати всю інформацію в базу даних (її планують створити найближчим часом на основі існуючої бази ДАІ). І хоча в законі прописано, що сам бланк є платним, коштувати він повинен недорого – голографічний захист не є обов’язковим, а друкувати його будуть на папері. Ось цей документ водіям комерційних автомобілів і потрібно возити з собою замість талона. Управління транспортним засобом, який вимагає обов’язкового контролю, але не пройшов його, карається штрафом від 20 до 25 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 340 до 425 грн.). 

Без довіреностей та маршрутних листів 

Крім того, новий закон передбачає відміну довіреностей – якщо людина не є власником машини, то їй уже не треба мати при собі нотаріально посвідчену довіреність на право керування таким автомобілем. Також скасовано вимогу для водіїв автомобілів, що здійснюють транспортні перевозки, щодо обов’язкової наявності дорожнього (маршрутного) листа і документів на вантаж.

Водночас у правоохоронних органах, особливо в ДАІ, не надто вітають рішення депутатів. Як повідомив УНІАНу міністр МВС Анатолій Могильов, через подібне рішення державний бюджет недорахується 500 млн. грн. А ось в обласному ДАІ коментувати це питання взагалі відмовляються – в приймальні начальника телефон не відповідає, а інші працівники відмовчуються: мовляв, прийде час – прокоментуємо. «Закарпатка» знайшла лише коментар начальника ДАІ Україні Валерія Лозового. В ньому він зазначив, що сумнівається в погіршенні техстану транспортних засобів після скасування техогляду. Оскільки, на його думку, – це відповідальність власників транспортних засобів. Також Лозовий повідомив, що після прийняття законопроекту скорочення в підрозділах ДАІ не буде, адже виключається тільки функція з видачі талонів техогляду». 

Страховка стане дорожчою? 

Не в захваті і страхувальники. Зокрема, від нововведення суттєво піднімуться тарифи для автовласників. Страхування через технічний огляд обіцяє великий прибуток, і навряд чи ліцензію на це отримають більше п’яти найбільших страховиків. Ліцензію видаватиме українське Моторно-транспортне бюро. При цьому держава повинна буде фінансувати навчальні центри, а підприємства – спеціальні департаменти, оскільки фахівців, які могли б на професійному рівні займатися подібним страхуванням, зараз немає. Зрозуміло, всі ці витрати збільшать ціну страховки. Крім того, у страхувальників збільшиться відповідальність, адже відтепер стан авто буде фактично на їхніх плечах.

Принаймні так вважає ужгородський адвокат, кандидат юридичних наук Василь ГОМОНАЙ. «Який працівник страхової компанії випише страховку на авто, яке не сьогодні-завтра розвалиться? Ніякий! А вона є обов’язковою. Тому і відповідальність за стан авто несуть саме страхувальники», – запевнив адвокат. Водночас, на думку юристів, якраз нововведення по техогляду на руку страховим компаніям, адже цілком можливо, що вони намагатимуться нав’язувати  «свої» СТО для проведення техогляду. Крім того, голова правління одної київської страхової компанії Вадим Загребний вважає, що тепер на ринок «автоцивілки» чекає переділ. Адже не секрет, що найбільш масовий продаж обов’язкового страхування відповідальності автовласників ведеться під час проходження техогляду авто. «Агенти страховиків, які працюють біля ДАІ, втратять свій бізнес, а ось ті страхові компанії, які мають партнерські стосунки з сертифікованими станціями техобслуговування (СТО), отримають збільшення обсягів продажів. На СТО автовласнику однозначно буде запропонований поліс «автоцивілки», від якого він не зможе відмовитися», – сказав В. Загребний. У той же час, на його думку, прийняття цього закону ніяк не позначиться на КАСКО. «Зміна тарифів на цей вид страхування буде залежати тільки від зміни ринкової кон’юнктури, підвищення середньої збитковості і цін на запчастини та ремонтні роботи», – пояснює голова правління.

Крім того, досить незрозумілим залишається і питання зі станціями техобслуговування. В законі не сказано, які вони мають бути – офіційні дилери чи ні тощо.

І все ж закон прийнятий (хоча на момент підготовки статті ще не підписаний Президентом). Отже, автовласникам треба готуватися жити за новими правилами. Чи стане від цього краще, покаже час. Одне можна точно сказати – відповідальність водіїв на дорозі збільшиться, адже відтепер вони ризикують не тільки гаманцем, а й головою.

Денис ФАЗЕКАШ, "Закарпатська правда"

P.S. Лише за годину до виходу номера вдалося отримати коментар Віктора РУСИНА. Керівник ГУМВС в Закарпатті відзначив, що позитив відміни техогляду в тому, що значно зросте відповідальність водіїв. І до збільшення кількості ДТП це не мало би призвести.


Інші публікації

У тренді

karpatnews

Використання будь-яких матеріалів, що розміщені на сайті, дозволяється за умови посилання на karpatnews.in.ua

Інтернет-видання можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео за умови гіперпосилання на karpatnews.in.ua

© Новини Закарпаття, Ужгорода, Мукачева та України на KarpatNews. All Rights Reserved.