Українців масово обманюють шахраї під виглядом банкірів
За день мінімум 15 українців страждають від аферистів, які полюють за кодами та номерами карток
Шахраї в Україні продовжують наживатися на безпечності людей в умовах нестабільної обстановки в країні. Дійшло до того, що серйозну стурбованість хвилею афер висловив Нацбанк. За його даними, в рази зросла кількість випадків, коли шахраї дурять власників платіжних карт, представляючись співробітниками НБУ. Якщо раніше подібних скарг надходило до десятка за день, то зараз — мінімум 15. Всього ж за місяць постраждали близько 400 осіб, збиток — на сотні тисяч гривень.
У НБУ "Сегодня" розповіли, що аферисти телефонують жертвам, щоб отримати дані для зняття готівки. "Все частіше шахраї телефонують користувачам платіжних карток під виглядом представників Нацбанку і вимагають озвучити реквізити карт, паролі або залишки сум на рахунку", — повідомила прес-служба Нацбанку. За даними регулятора, ані у служби безпеки НБУ, ані у його керівництва не потрібно дзвонити власникам карт для з'ясування інформації. "Будь-які питання, що стосуються платіжних карт, безпосередньо відносяться до компетенції банків, які випустили ці карти. Але потрібно розуміти, що співробітники банку ніколи не дзвонять з незнайомих номерів і не запрошують конфіденційну інформацію по телефону. У разі надходження сумнівного дзвінка потрібно припинити розмову і самому зателефонувати в колл-центр банку, скориставшись тим телефонним номером, який вказаний на зворотному боці платіжної картки", — додали в прес-службі НБУ.
Як з'ясувала "Сегодня", шахрайство з платіжними картами, коли шахраї представляються співробітниками і НБУ та інших банків, стало цілою індустрією. Голова Департаменту кіберполіції Сергій Демедюк розповів нам, що зараз до поліцейських щодобово звертається до 15 жертв банківських шахраїв. "Це найбільш поширене шахрайство в Україні. Від 5 до 15 осіб звертаються до кіберполіції, адже є ще і громадяни, які звертаються до районного управління поліції, таких теж чимало, — каже Демедюк. — Головна порада: нікому не повідомляти по телефону ані пін-код, ані інших даних своїх карт. Співробітники банку ніколи не будуть випитувати ці дані у клієнта. Ці дані у банку і так є". За словами Демедюка, в тому, що шахрайства прогресують, — є і провина банкірів. "Видаючи картку клієнтам, багатьом не роз'яснюють елементарного: пін-код можуть вивідувати лише шахраї, а не співробітники банку", — уточнив Демедюк. Незважаючи на стереотипи, що найчастіше від шахраїв страждають пенсіонери, це не завжди так. "Нам знайома київська старенька, якій періодично телефонують і представляються співробітниками держбанку, щоб дізнатися пін-код. А вона відповідає співрозмовникам: "Привіт батькам, скотина!", після чого там кладуть трубку", — кажуть копи.
Про причини атак на власників карт психолог-кримінолог Юрій Ірхін говорить так: "У нашому суспільстві відсутня банківська культура. Цим і користуються шахраї. І, звичайно, розвиток комп'ютерних технологій сприяє тому, що вони використовуються в злочинних цілях".
Обманюють і банкомати
Представлення співробітниками Нацбанку — не єдина порівняно нова афера. Керівник одного з банків Тамара Савощенко повідомила, що шахраї намагаються збути фальшиві долари в банкоматах: "У банкоматах з опцією прийому готівки почали з'являтися підроблені долари. На підроблену купюру клеять елементи цього долара і банкомат розпізнає її як справжню. Почали роботу над вдосконаленням банкоматів".