Які пожежні гідранти мають бути в Ужгороді
Підземні гідранти, не зважаючи на свою дешевизну, мають ряд мінусів
В Ужгороді стартувала ініціатива «Проект 1930» – громадська кампанія з порятунку ужгородських пожежних наземних гідрантів зразка 1930 року. В чому актуальність ініціативи та пожежних гідрантів у коментарі ProZak розповів Микола Яцков співзасновник ініціативи, регіональний координатор Інституту Республіка.
За чинними старими стандартами використовуються винятково підземні гідранти. Але з ними повна біда. З 410 одиниць гідрантів, що облікуються міським водоканалом, лишень – 164 од. справні. Решта несправні (139 од.) та закатані у асфальт (107 од.) під час ремонтів доріг. З тих, що справні/несправні – 80 од. чеські наземні 1930 року.
Пожежний автомобіль використовує власний запас води нормативно за 5 хв. Дозаправка можлива або у депо, або від гідранту, або безпосередньо з водойм. Проте з обєктивних обставин, альтернативи гідрантам в Ужгороді немає. Наша річка, озера та інші водойми міліють через засухи та падіння рівня грунтових вод. А депо у нас тільки 2 (на Болгарській та Кармелюка), при нормативі 6-ти з радіусом охоплення одного депо у 3 км.
Підземні гідранти, не зважаючи на свою дешевизну, мають ряд мінусів. Зокрема, виникає проблема неправильно припаркованих авто на колодязях та необхідності відкопування їх з-під снігу в зимку. Під час гасіння універмагу «Україна» пожежники довго не могли знайти підземні гідранти... Переваги наземних гідрантів очевидні.
З нового року набуває чинності новий національний стандарт ДСТУ EN 14384:2016, який вперше в історії України легалізує наземні пожежні гідранти. У звязку з цим актуалізувалась тема придбання нових гідрантів взамін старих чеських 1930 року.
Як нам стало відомо, у міському водоканалі хочуть закупити польські оздоблені гідранти. Перший з них із зображенням герба міста планують змонтувати на день Ужгорода поблизу «Совиного гнізда». Орієнтовна вартість бл. 38 тис. грн. за одиницю.
На нашу думку, більш органічними для міста є пропозиція чеських постачальників гідрантів. Вартість складає бл. 40 тисяч грн. Цей тип форми гідранту є більш наближеним до тих, які маємо у місті. При цьому буде збережена місцева автентика, адже гідранти польського виробництва за відсутності інших пропозицій заполонять міста Західної України.
Ми не бачимо особливої потреби у тотальній заміні усіх наземних чеських гідрантів 1930 року. Більшість з них технічно справні та використовуються комунальними службами. Потрібно скласти дефектні акти та визначити по кожному гідранту, що потрібно полагодити. Десь достатньо буде замінити оздоблювальні елементи, а десь – повна заміна підземної частини разом із водогоном. З цим зможуть впоратися наші місцеві підприємці і явно за скормніший гонорар.
Наземні гідранти стали частиною культурного пласту ужгородської самобутності. Їх потрібно відновити як атрибут міського середовища, справжню візитівку Ужгорода. На розвиток та підтримку цієї позиції і спрямований «Проект 1930».