Податкова реформа влади призведе до зубожіння громадян
Та до ще більшого падіння економіки
Середній клас підприємництва винищать, податки на доходи збільшать, аграріїв заженуть у глухий кут – такі податкові новації підготувала влада українцям на наступний, 2016 рік. Усі ці новації ще більше тінізують економіку – до таких висновків дійшли учасники вівторкового засідання Опозиційного уряду, головним питання порядку денного якого було проведення податкової реформи в Україні. Отож, що чекає на Україну?
Засідання відкрив прем’єр-міністр Опозиційного уряду Борис Колесніков. Він зазначив, що аналогів такої податкової політики, як в Україні, не було. «Влада вводить нові податки в країні, де немає економіки, де валовий продукт падає. Такого немає ніде в світі, історія такого ще не знала. Економіка знаходиться в гнітючому стані. І якщо так буде далі, ніхто в Україну вкладати не буде, і те, що ми ще маємо на сьогодні, і воно закриється», – підкреслив опозиційний прем’єр.
«Влада крок за кроком знищує економіку. В підсумку це призведе Україну до дефолту. Своєю податковою політикою влада добиває малий і середній бізнес. Але особливий цинізм вона проявляє, вводячи для всіх податок на нерухомість. Тобто раніше влада ховала промисловість, а тепер хоче і людей поховати», – каже Борис Колесніков.
Народний депутат, опозиційний віце-прем’єр із питань соціальної політики та пенсійної реформи Наталія Королевська вважає, що запропонована урядом податкова реформа в Україні здатна тільки погіршити життя громадян «Якщо ми дійсно хочемо подолати економічну кризу, ми повинні надати бізнесу більш привабливі податкові умови, ніж в інших країнах. Це – і створювати зони пріоритетного розвитку, і вводити пільгове оподаткування, і визначати пріоритети, яким надаватиметься державна підтримка», – пояснила опозиційний віце-прем’єр.
На думку міністра фінансів Опозиційного уряду Віктора Скаршевського, в останні півтора року податкова політика як була, так і залишиться репресивною й конфіскаційною стосовно бізнесу та громадян. «За півтора року нинішньої влади введено 12 додаткових податків і зборів, серед яких податок на відсотки з депозитів, податок на пенсії, податок на нерухомість, транспортний податок та інші. До цього всього постійно підвищуються ставки податків. Унаслідок введення нових податків і зборів, а також підвищення податкових ставок, у бізнесу й громадян у 2015 році влада додатково відбере більше 52 млрд грн. Однак і це не задовольнило апетити нинішньої влади – вона конфіскує гроші в бізнесу за допомогою переплати податку на прибуток (плюс 8 млрд грн) і невідшкодуванням експортного ПДВ (плюс 12 млрд грн). У цілому в 2015-му податковий тиск збільшиться на 100 млрд грн», – сказав Віктор Скаршевський.
Із його слів, за І півріччя цього року вдвічі збільшилася кількість кримінальних справ, порушених проти підприємців, – з 1997 справ на початок року до 4 177 тис. справ на 1 липня 2015-го. «Вочевидь, така шкідницька податкова політика за півтора року призвела до зростання частки тіньової економіки на 13%, і сьогодні цей показник дорівнює 47%, до банкрутства підприємств, скорочення зайнятості, збільшення безробіття й різкого зниження рівня життя населення. Здавалося б, після такого знущання над економікою і громадянами влада мала б одуматися й почати вживати заходи щодо відновлення економічного зростання – зниження податкового тягаря, спрощення податкової системи, реформування фіскальної служби і т. д. Але все навпаки», – резюмував Віктор Скаршевський.
Отож проаналізуємо презентовані реформи й те, як вони в разі ухвалення відгукнуться українцям.
Може, ще й податок на повітря?..
Ключовий момент – вводиться єдина ставка оподаткування (20%) по чотирьох податках: податок на прибуток підприємств (зараз 18%), ПДВ (20%), ПДФО (15/20%), ЄСВ (40,3% + 3,6% платить працівник). Що й кому це дасть?
Як зазначають аналітики Опозиційного уряду, підвищується ставка ПДФО з діючих 15% – 20% до однієї ставки для всіх на рівні 20%. Сьогодні ПДФО за ставкою 20% сплачується тільки з доходів понад 12780 грн, і це стосується 2% платників податків, які отримують високі доходи (у т. ч. зарплати). За пропозицією Мінфіну, за ставкою 20% обкладатимуться всі доходи. Тобто стільки платитимуть і бідні, й багаті, а також пенсіонери, які отримують пенсії більше 3-х «мінімалок» (нині це 3 654 грн.). Влада обдирає громадян двічі, підвищуючи оподаткування доходів і не індексуючи мінімальні соціальні стандарти (прожитковий мінімум, мінімальну зарплату) в повному обсязі та вчасно. За 2014-й і 7 місяців 2015-го інфляція склала 74%, а уряд тільки збирається провести індексацію з 1 вересня на 13%. Ця влада запустила девальваційно-інфляційну спіраль, діючу як податок на громадян із фіксованими доходами, вилучила з їхніх кишень 740 грн із кожної заробленої тисячі, а тепер із турботливим виглядом повертає («індексує») шосту частину вилученого (або 130 грн із кожної тисячі соцвиплат). Тепер ще й податки на доходи фізосіб підвищують... Може, краще відразу податок на повітря ввести?..
Середнє підприємництво винищать?
За задумом уряду, застосування спрощеної системи оподаткування істотно звужується. Залишаються три групи: група I (ФОП з оборотом до 300 тис грн) – без змін порівняно з сьогодні; II група – поріг обороту підвищується до 2 млн грн, однак поширюється тільки на фізосіб (можуть мати до 10 найманих працівників); III група (нині фізичні та юрособи з оборотом до 20 млн грн) ліквідується; IV група – залишається для малих фермерських господарств із оборотом до 2 млн грн.
Економісти вважають, що в результаті таких новацій спрощена система оподаткування буде доступною лише для дрібних фізосіб-підприємців із оборотом до 7 тис. дол. на місяць і мікрофермерських господарств. Таким чином, в Україні буде зруйнований середній клас підприємців, який в умовах кризи в усіх країнах грав роль «стабілізаційної подушки», насамперед, для збереження зайнятості населення.
Щодо податку на прибуток підприємств, то, згідно з пропозицією уряду, ставка підвищується з 18-ти до 20%. За висновками експертів, збільшення ставки – це аж ніяк не полегшення. Усі країни світу, які розраховували на залучення інвестицій, знижували податок на прибуток, а не підвищували його. Наприклад, Ірландія, яка пережила інвестиційний бум у 1990 – 2000 рр., знижувала ставку з податку на прибуток із 40% до 12,5%.
Пенсіонери не дочекаються пенсій?
Урядова ідея щодо ЄСВ: соцвнесок сплачуватиметься тільки роботодавцем (за ставкою 20%), у 2018 році планується об’єднати ЄСВ із ПДФО: об’єднаний податок буде також сплачуватися за ставкою 20%. По ПДФО вводиться плоска шкала 20%.
Як стверджують експерти Опозиційного уряду, знижувати ЄСВ та податкове навантаження на фонд оплати праці дійсно треба. Однак робити це можна за двох умов – наявність довіри до влади й достатніх компенсаторів, що покривають зниження доходів у перші роки. У Мінфіну немає ні першого, ні другого. У підсумку, за оцінками, тільки зниження ЄСВ «утворює додаткову дірку в ПФ у розмірі 70 млрд грн, і це при нинішньому дефіциті в 80 млрд грн. Сумарно ПФ може недорахуватися 150 млрд грн, і реальних компенсаторів покриття розриву в податковій реформі Мінфіну немає. Це означає, що 13 мільйонів пенсіонерів можуть уже завтра не дочекатися своєї пенсії…
Аграрії та малий бізнес – «на виліт»
Пропозиції влади по ПДВ: залишаються спецрахунки з ПДВ, аграрні підприємства переводяться на загальний режим і позбавляються пільг із ПДВ (крім малих господарств з оборотом до 2 млн грн/рік, для яких зберігається фіксований с/г податок).
За висновками економістів, у результаті таких пропозицій підвищується податковий тиск на аграрну галузь і малий та середній бізнес. Так, при переході на загальну систему сільгоспвиробники втратять 19 млрд грн оборотних коштів, падіння тваринництва складе 25 – 30%, а скорочення робочих місць прогнозується в межах 60 – 100 тис. осіб. Фонд зарплати скоротитися на 1,3 млрд грн.
Палити кидаємо, нерухомість... продаємо?
І ще кілька новацій. Перша – кидаємо пити й курити, бо… не буде за що «розслаблятися». Так, у 2016-му планується збільшення ставки на сигарети (на 40%) і алкоголь (на 50%), у наступні чотири роки – ставки збільшуватимуться відповідно на 7% і 5% щорічно, й до 2020-го їх планують привести до європейських.
Податок на нерухомість теж «модернізують»: верхній поріг ставки збільшили з 2 до 3% «мінімалки», прибираються пільги для комерційної нерухомості. Вводиться додаткове оподаткування «елітних» квартир і будинків за ставкою 25 тис. грн на рік.
Транспортний збір сплачуватиметься з усіх люксових марок автомобілів не старше 5 років за ставкою 25 тис. грн/рік (список люксових авто буде затверджувати Кабмін).
Менше перевірок, податківців та мораторій на зміни: чи реально?
Уряд планує цілий комплекс заходів щодо спрощення адміністрування: 3-річний мораторій на зміну Податкового кодексу, скорочення податкових перевірок, скорочення штату податківців на 25%, розширення застосування електронних сервісів тощо.
Але! Чи вдасться все це зробити – питання, особливо з огляду на провал попередніх ініціатив. Так, обіцянки Мінфіну ввести 3-річний мораторій на зміну Податкового кодексу видаються обманом, бо Податковий кодекс або будь-який інший закон не можуть обмежити право законодавчої ініціативи депутатів, Кабміну, Президента, закріплене в Конституції. Так само бізнес навряд чи повірить у обіцянки влади поліпшити податкове адміністрування – новий голова ГФС Насиров провалив внутрішню реформу податкової служби, яку він обіцяв провести за 100 днів; корупція як була, так і процвітає на митниці, а скорочення штату податківців не поліпшило якість сервісів ДФС.
Чому покращення «вже завтра» не відбудеться?
Як наголошують експерти Опозиційного уряду, проект податкової реформи, презентований діючим урядом, не містить інструментів для підвищення інвестиційної привабливості України, а також не вирішує завдання детінізації економіки й повернення довіри до податкових органів. Що нині насамперед на порядку денному.
Загалом слід відзначити, що поки відповідний законопроект не зареєстрований у парламенті, не можна говорити, що він увійде до проекту нового Податкового кодексу, який уряд має внести разом із проектом бюджету-2016. Однак імовірність того, що варіант Мінфіну візьмуть за основу, висока.