Сіль більше не є дефіцитом: звідки Україна отримує цей необхідний продукт зараз?

У першому півріччі 2025 року імпорт солі в Україну впав на 45,88%, а витрати - майже на 50%. Натомість держава поступово відновлює власний видобуток. Теребля вже працює, а Долина готується до запуску, щоб повністю покрити внутрішній попит після втрати "Артемсолі", що спричинила дефіцит продукту.

Про це пише "Інтерфакс" з посиланням на статистику Державної митної служби (ДМС). Держава активізує розробку власних родовищ, щоб повністю забезпечити себе як технічною, так і харчовою сіллю.

У першій половині 2025 року Україна імпортувала 211,7 тисяч тонн солі, що на 45,88% менше в порівнянні з аналогічним періодом 2024 року, коли обсяг імпорту складав 391,2 тисяч тонн. Витрати на імпорт також зменшилися майже вдвічі — з $52,2 мільйонів до $26,9 мільйонів. Основними постачальниками залишаються Єгипет (46,1%), Туреччина (17,6%) і Румунія (13,4%). У фінансовому плані лідером є Єгипет, з обсягом постачань на суму $12,4 мільйонів.

До 2022 року провідним виробником солі в Україні була компанія "Артемсіль", яка є найбільшим підприємством з видобутку кам'яної солі в Європі. Проте з квітня 2022 року, після окупації Соледара, виробництво на заводі було зупинено, внаслідок чого Україна з експортера перетворилася на нетто-імпортера солі.

З полиць супермаркетів зникла звична кам'яна сіль, її місце зайняла імпортна морська сіль, яка не завжди підходить для традиційних методів консервування. Україні довелося навіть купувати технічну сіль у африканських країнах, і її ціна досягла 2,5 тисячі гривень за тонну — майже вдвічі вище довоєнних показників.

У серпні 2023 року в Закарпатті запустили видобуток солі на Тереблянському родовищі. Глава обласної військової адміністрації Віктор Микита повідомив, що цей регіон буде в змозі повністю покривати потреби країни в солі, яка складає приблизно 400 тисяч тонн на рік.

Паралельно розробляється Долинське родовище в Івано-Франківській області. Йдеться про повноцінний проєкт солевиварювального заводу, підготовкою якого займається НДІ "Ніохім". Враховується екологія, транспортування, потужності та інфраструктура. Зокрема, є домовленості з "Укрзалізницею" щодо нової колії для транспортування солі.

Закарпатська сіль уже продається, але ціна на неї - 3 тис. грн за тонну, яка вища за африканську. Проте чиновники наголошують,що її якість значно краща, і ринок готовий платити більше за якісний український продукт.

Основною проблемою залишається організація логістики, оскільки перевезення вантажів автомобільним транспортом може завдати шкоди місцевим дорогам. Тому надзвичайно важливим є створення залізничної лінії.

За інформацією, наданою OBOZ.UA раніше, Росія може зазнати значних втрат у врожаях зернових, кукурудзи і соняшнику, які зазвичай приносять агровиробникам найбільші прибутки. Основною причиною цієї кризи є посуха, що охопила Ростовську область та Краснодарський край РФ - найбільші аграрні регіони країни-агресора.

Інші публікації

У тренді

karpatnews

Використання будь-яких матеріалів, що розміщені на сайті, дозволяється за умови посилання на karpatnews.in.ua

Інтернет-видання можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео за умови гіперпосилання на karpatnews.in.ua

© Новини Закарпаття, Ужгорода, Мукачева та України на KarpatNews. All Rights Reserved.