Інфляція в Україні набирає обертів (статистика)
Індекс споживчих цін у березні 2015 року склав 10,8%, з початку року - 20,3%, індекс цін виробника - 10,5% і 18,5% відповідно
Уряду вдалося встанови усі цінові рекорди нинішнього тисячоліття:
- останній раз місячна інфляція перевищувала 10% у вересні 1995 року (14,2%)
- за рівнем квартальної - Україна відкотилася на 19 років назад (січень-березень 1996р. (21%)
- індекс цін виробника востаннє перевищував місячну планку 10% більш ніж 20 років тому (лютий 1995р.)
Про характер інфляції - говорять її тенденції (січень 2015 / січень 2014 - 28,5%, лютий 2015 / лютий 2014 - 34,5%, березень 2015 / березень 2014 - 45,8%).
Ця картина неповна, оскільки з офіційної статистики виключені дані по зоні АТО, де - в силу дефіциту усієї продукції - ціни виросли вище, ніж на підконтрольних Україні територіях.
Спроби хоча б частково «прикрасити» картину, маніпулюючи методологією розрахунку цінових індексів, не дали відчутних результатів хоча б видимості, що уряд контролює істотне зростання цін:
- інформація Держстату про те, що хліб з початку року подорожчав на 34,9% спростовується ціновим моніторингом МЕРТ, за даними якого зростання цін на цю категорію товарів склав близько 50% (пшеничний - + 49,8%, житній - +52,8 %), макаронні вироби додали в ціні 65,8% (а не 30,4%, як порахував Держстат);
- за підсумками березня 2015, Держстат записав в лідери зростання цін (якщо виключити фрукти, більша частина з яких є імпортними, і подорожчання яких викликано зниженням курсу національної валюти з 16 до майже 25 грн. за долар) овочі (58,9%); проте ця цифра викликає сумніви, оскільки усі основні складові овочевої групи, за винятком картоплі, перевищили цю планку: капуста подорожчала на 152,1%, морква - на 109,5%, цибуля - на 86,5%, буряк - на 61, 3%.
Не зовсім достовірною бачиться і оцінка зростання цін у сегменті «автотранспортні пасажирські перевезення» всього на 17,6%. Практично по всій країні протягом I кварталу пасажиро-перевізники переглянули ціни на проїзд, підвищивши їх в 1,5, а по приміських і міжміських маршрутах - до 2 разів.
Єдине, що втішає у цій картині – це те, що наразі відтерміновані строки інфляції:
- з політичних мотивів (тарифи на газ, щоб недопустити ціновий шок у населення, вводяться після закінчення опалювального сезону)
- або бюрократичних причин (рішення про підвищення тарифів на опалення, оголошене ще в лютому, не встигли узгодити вчасно, тому вони набирають чинності з 1 травня).
І приємна новина від органів статистики в тому, що ціни на автомобілі в березні подешевшали на 2,6%. Вітчизняний автопром, за повідомленням галузевої асоціації, у березні рекордно обвалив виробництво в 15 разів (на всіх автоскладальних заводах зібрано менше 1 тис. автомобілів), а імпортери, у лютому закладали в ціну пропонованих машин курс 30-35 грн. за долар, перерахували його до 25-28 грн. за долар.
І уряд, і регулятори, схоже, зовсім не уявляють, що робити нині з інфляцією. Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк на зустрічі з представниками фармринку не зміг запропонувати нічого кращого, як попросити фарм-бізнес «взяти на себе» частину додаткових витрат, знявши їх з населення. Антимонопольний комітет, звинувативши в зростанні цін ажіотажний попит з боку населення, закликав найбільші мережі країни повернути ціни на «до-ажіотажний» рівень. Однак з урахуванням триваючого зростання цін виробників - це виглядає малореальним.
Отже, чергова хвиля підвищень тарифів (насамперед на енергоносії), а також зростання тільки в березні більш ніж на 10% цін виробників - дозволяють спрогнозувати, що в найближчі місяці жителям України слід чекати нових «інфляційних рекордів».