Нелегальні перевізники загрожують паралізувати автоперевезення на Закарпатті
ГО «Асоціація автомобільних перевізників Закарпатської області» звернулися до Прокурора Закарпатської області Володимира Янка
Шановний Володимире Михайловичу!
Ситуація на ринку пасажирських автобусних перевезень на сьогоднішній день є надмірно критичною та потребує негайного вирішення. Йдеться вже не про розвиток транспортної інфраструктури, а саме про існування багатьох перевізників, руйнацію відлагодженої, стабільно діючої автотранспортної системи.
Щодня нелегальні перевізники збільшуються в геометричній прогресії. Асоціація автоперевізників Закарпатської області реально оцінюючи можливі наслідки даної проблеми, на сьогоднішній день вважає нелегалів не «Ліваками», а серйозними КОНКУРЕНТАМИ. Чому конкурентами? – Тому що це беззаперечний логічний та послідовний висновок моніторингу стану ринку автобусних пасажирських перевезень на Закарпатті. Якщо щодня, кожен громадянин, наголошуємо КОЖЕН закарпатець, стає свідком як водії на приватних автобусах та мікроавтобусах чатують на пасажирів мало не в кожному куточку області. Якщо всі ми маємо можливість спостерігати за беззаперечним, прогресивним та стрімким розвитком нелегальних автобусних перевезень на Закарпатті, якщо органи влади реально «кришують» їх, якщо не здійснюються жодних кроків для усунення порушників діючого законодавства України, то про яких НЕЛЕГАЛІВ ми говоримо? – ЦЕ РЕАЛЬНІ КОНКУРЕНТИ перевізників!
Сьогодні ми зосереджуємо увагу на основних вагомих пунктах у нашій діяльності та діяльності наших конкурентів.
1. РОЗКЛАД РУХУ. Всі автобуси виїжджають з автостанцій строго по графіку не зважаючи на наповненість автобусу та можливі збитки від виконання рейсу. Тоді як наші конкуренти НЕ дотримуються абсолютно ніякого графіку. Є пасажири - їдуть, нема – чатують далі, перехоплюють пасажирів, неначе спецназ виконуючи суперсекретну операцію, промовляючи кожному хто проходить повз них на вухо «Мукачево», «Хуст», «Тячів». І це загальновідомий ФАКТ!
2.ТАРИФ. Всі автобуси автостанцій строго дотримуються тарифу (37 коп. на 1 пасажирокілометр). Запчастини подорожчали від 50 до 60%, паливно-мастильні матеріали – від 30 до 40%, щодня ціна палива зростає на 30-40 копійок, обслуговування транспортних одиниць також зросло в рази! Встановлений тариф на перевезення пасажирів на маршрутах міжміського та приміського сполучення не відповідає тому росту цін, який ми сьогодні маємо. 37 коп на 1 пасажирокілометр – на сьогодніщній день є неактуальним, що в результаті призводить до збитковості діяльності. Через інфляційні процеси в країні втрачаються тисячі обігових коштів перевізників.
Проте не зважаючи на це, ТАРИФ ДОТРИМУЄТЬСЯ! Тоді як наші конкуренти мають можливість регулювати свій тариф, сьогодні ціна 40 грн, завтра 50 грн, яка різниця, аби лише прибуток був максимальним.
3.ПІЛЬГОВИКИ. Беззаперечне право на пільговий проїзд пасажири мають змогу використати ВИКЛЮЧНО з автостанцій (близько 26% від загальної кількості пасажирів складають пільговики), а діяльність наших конкурентів направлена ЛИШЕ НА ОТРИМАННЯ ПРИБУТКУ. До речі, державна субвенція за перевезення пільговиків не виплачується, що як наслідок призводить до хронічної заборгованості держави перед перевізниками.
4.ПРОЗОРІСТЬ ДОХОДІВ. Наша діяльність здійснюється у правовому полі згідно діючого законодавства України та всіх нормативних документів що регламентують роботу в транспортній сфері. Відповідно, нами сплачуються ВСІ БЕЗ ВИНЯТКУ відрахування до Державної податкової служби, пенсійного фонду України, страхових внесків і т.д. Наші ж конкуренти, намагаючись жити в розкоші, мабуть користуються відомою приказкою «Собі на прибиль, другим на погибель», а тому вважають що мають право не сплачувати жодних податків та зборів.
5. Відсутність тендерів. Вже на протязі декількох років організатором і замовником перевезень не проведено жодного повноцінного тендеру. Ряд договорів на перевезення за терміном дії себе вичерпав, конкурси не завжди проводяться. Департамент житлово-комунального господарства, будівництва та інфраструктури облдержадміністрації самоусунулися від контролю терміну дії договорів на перевезення та оформлення дії тимчасових договорів, чим ставлять під загрозу регулярність перевезення пасажирів, провокують порушення чинного законодавства та розквіт діяльності наших конкурентів. На сьогоднішній день в жодному із районів Закарпатської області немає не те що 100%, але навіть 50-відсоткового покриття маршрутів, які так необхідні нашим краянам. До відома, в окремих районах Закарпатської області, а саме у Тячівському районі, найбільш заселеному в Україні, маршрутна мережа діє тільки на 10 -15 відсотків, що практично вказує на відсутність в окремих напрямках маршрутного сполучення. – Це напряму провокує виконання рейсів поза межами правового поля.
Підсумовуючи вищенаведене:
Сподіватись на підтримку та розв’язання проблеми з боку чиновників (замовника та організатора пасажирських автобусних перевезень) – марна справа. Безвідповідальне відношення до удосконалення маршрутної мережі, відсутність тендерів та контролю за організацією пасажирських автобусних перевезень на маршрутах загального користування призводять до втрати сотень тисяч бюджетних коштів щомісяця, недоотримання фінансових ресурсів, стрімкого розвитку нелегальних перевезень, втрати тисячів робочих місць та погіршення інвестиційного клімату. Підтвердження чого є банкрутство автотранспортного підприємства у м.Тячів 12141, АТП м.Хуст 12142 та АТП м.Свалява 12140. – Тисячі людей втратили робочі місця, а кількість нелегальних перевезень в даних районах – рекордна! Масова трудова міграція за кордон не минуча, адже при наявних обмежених можливостях працевлаштування і низькій заробітній платі чимало економічно активних громадян України, передусім у віці 20-49 років, стають трудовими мігрантами. А це критичний діагноз для будь-якої держави.
Водночас, відповідальність контролюючих органів на транспорті перекладаєтсья з одних на інших. ДПІ, ДАІ та Укртрансінспекція – це основні контролюючі органи (не забуваймо ще про Управління по боротьбі з економічними злочинами та Управління боротьби з організованою злочинністю), непохитним обов’язком яких є контроль за дотриманням діючих законів та нормативних актів на транспорті. Проте, реальність вкотре доводить, що це органи, які здатні знайти тринадцять лазівок в десяти заповідях. А тому завжди скидають з себе відповідальність: Державтоінспекція перекидує на Укртрансінспекцію, мовляв не мають права перевіряти пасажирський транспорт, Укртрансінспекція що не має достатньо повноважень, а Державна податкова інспекція, немов зовсім не при ділі. Таке враження, ніби діяльність контролюючих органів на транспорті зводиться до боротьби з законодавством і не більше!
Асоціація автомобільних перевізників у Закарпатській області має усі шанси поступитись своїм конкурентам в лиці нелегалів. Транспортна інфраструктура краю впевнено та рішуче занепадає! Якщо й надалі не буде здійснено жодних кроків для розв’язання проблеми то транспортний колапс не минучий!!! Перевізники області, які ЩЕ працюють в межах правового поля, будуть вимушені поповнити ряди нелегалів. По-перше – в тіні є як мінімум 5 суттєвих переваг, по-друге – «Без їжі і віл не потягне» - а жити ж хочеться…
Враховуючи вищевикладене, на підставі ст. 19 Закону України «Про прокуратуру», ст. 4 Закону України «Про боротьбу з корупцією», ст. 16 Закону України «Про звернення громадян», Законів України «Про доступ до публічної інформації» та «Про інформацію», просимо проведення ретельної перевірки викладених фактів та здійснення за її результатами заходів прокурорського реагування.
ГО «Асоціація автомобільних перевізників Закарпатської області»