Закарпатська «джинса» про претендентів на крісло Президента
...Активна подача подібних матеріалів у ЗМІ Закарпаття спостерігалася протягом останніх трьох тижнів квітня. Іміджеві матеріали стосувалися діяльності кандидатів Ю.Тимошенко, П.Порошенко, Н.Королевської, С.Тігіпко, А.Гриценко. Про те, що такі публікації не є авторськими творами редакцій, а, ймовірно, замовленими, свідчить їх зміст – суто позитивна інформація про конкретного кандидата та подекуди критика його опонентів. Також зафіксовані статті, котрі одночасно з'являлися у кількох газетах, мали різні заголовки, водночас містили ідентичну інформацію та інформаційні посили, подібні речення та фотоілюстрації...
Друковані ЗМІ Закарпатської області подають інформацію про діяльність та ідеї окремих кандидатів у Президенти України у вигляді іміджевих матеріалів про них.
При цьому позначка «політична реклама» або ж «передвиборча агітація» біля таких матеріалів відсутня. Статті розміщені на тих же сторінках, де й загальна політична чи аналітична інформація. Хоча, згідно із частиною 10 статті 64 Закону України “Про вибори Президента України”, політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів і означена як така.
У випадку із закарпатськими ЗМІ, позитивні публікації про діяльність конкретних кандидатів у Президенти містять ознаки так званої «джинси» (замовлена позитивна публікація (реклама) подається під виглядом звичайної інформаційної статті).
Усі проаналізовані спостерігачами ОПОРИ матеріали несуть тези, котрі здатні вплинути на виборця голосувати або ж ні за конкретного кандидата.
Активна подача подібних матеріалів спостерігається протягом останніх трьох тижнів квітня. Іміджеві матеріали стосуються діяльності кандидатів Ю.Тимошенко, П.Порошенко, Н.Королевської, С.Тігіпко, А.Гриценко. Про те, що такі публікації не є авторськими творами редакцій, а, ймовірно, замовленими, свідчить їх зміст – суто позитивна інформація про конкретного кандидата та подекуди критика його опонентів. Також зафіксовані статті, котрі одночасно з'являлися у кількох газетах, мали різні заголовки, водночас містили ідентичну інформацію та інформаційні посили, подібні речення та фотоілюстрації.
Згідно із частиною 5 статті 63 Закону України “Про вибори Президента України”, кандидат на пост Президента України має право за рахунок коштів свого виборчого фонду публікувати агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації усіх форм власності. Згідно з вимогами цієї ж статті, такі матеріали повинні публікуватися виключно після укладання з редакцією угоди та оплати за розміщення публікації.
Жодна із промоніторених закарпатських газет, як уже згадано, не зробила такої позначки при публікації іміджевих матеріалів щодо кандидатів у Президенти.
Чи оплачені ці публікації комерційним ЗМІ – з'ясовувати, згідно із законом, у компетенції Центральної виборчої комісії.
Детальна інформація про моніторинг ЗМІ спостерігачами ОПОРИ:
В газеті “РІО” (№15 від 12 квітня, тираж – 15 200) на стор. 5 опублікований матеріал «Як подолати корупцію: Тимошенко проти Добкіна». У публікації йдеться про участь Ю.Тимошенко в ефірі програми «Шустер life». У статті проглядається явна симпатія до Ю.Тимошенко, зокрема завершальний абзац виглядає так: «Очевидно, що Михайло Добкін нерівний противник для Юлії Володимирівни. Зараз країна застигла в очікуванні її «бою» з представником демократичних сил Петром Порошенком. Головне, щоб Петро Олексійович усе ж набрався мужності та з’явився в одній студії зі своєю головною опоненткою на майбутніх виборах».
Стаття про участь Ю.Тимошенко у цьому ж ефірі із аналогічними тезами вийшла у газеті “Неділя” (№14 від 11 квітня, тираж – 14 050) - “Рецепт антикорупційного пакету леді Ю”. Останній абзац матеріалу виглядає подібно до того, що й у газеті “РІО”: “Можливо, до виборів Михайло Добкін і Юлія Тимошенко зійдуться на дебатах знову. Але краще було б дати можливість виборцям оцінити програми всіх ключових кандидатів і в першу чергу - Тимошенко й Порошенко. Якщо той все-таки погодиться на участь у подібній дискусії”.
У газеті “РІО” (№16 від 19 квітня, тираж – 15 050) розміщена публікація “Порядок денний: боротьба за реформи”. Головні посили іміджевого матеріалу - законодавчі ініціативи Ю.Тимошенко щодо боротьби з корупцією та амністію, реформа пенітенціарної та судової систем.
У газеті “Неділя” (№15 від 18 квітня, тираж – 11 500) ця ж інформація відображена у публікації “Тимошенко: Боротьба з корупцією - це справа всього українського суспільства”.
У цьому ж номері газети “Неділя” розміщена публікація “Уряд розробив план “порятунку” країни: пенсії і соціальні виплати суттєво скоротять”. Головний посил матеріалу: уряд скасовує соціальні пільги і люди через це звертаються за допомогою до кандидата у Президенти Наталії Королевської. Вона, у свою чергу, подала звернення до Конституційного Суду щодо урізання окремих соціальних виплат. Такі ж інформаційні посили розміщені у газеті “Закарпатська правда” (№15 від 19 квітня, тираж – 21 500) у матеріалі “Жертви непопулярних реформ”.
Крім цього, суто позитивна інформація про Ю.Тимошенко зафіксована у таких ЗМІ:
газета “РІО” (№16 від 19 квітня, тираж – 15 050) - публікація “Росії не вдасться провести колонізацію України” (посил: погляд Ю.Тимошенко щодо врегулювання конфлікту на сході країни після відвідин нею Донбасу);
газета “Неділя” (№15 від 18 квітня, тираж – 11 500) - публікація “Юлія Тимошенко обіцяє окупантам країни жорстку розплату” (посил: погляд Ю.Тимошенко щодо врегулювання конфлікту на сході після відвідин нею Донбасу);
газета “Неділя” (№16 від 25 квітня, тираж – 14 050) - публікація “Військова справа: Тимошенко підключила до боротьби з російськими окупантами Рух Опору” (посил: ініціатива створення Руху Опору; ставлення Ю.Тимошенко до ситуації з агресією Росії;
у цьому матеріалі також згадана неоднозначна інформація про Петра Порошенка: “жертвувати власною виборчою кампанією готові далеко не всі претенденти на головну посаду в країні. Петро Порошенко заклик приєднатися до Руху Опору проігнорував, заявивши, що “будь-які громадські ініціативи можуть лише дестабілізувати ситуацію”);
газета “Неділя” (№16 від 25 квітня, тираж – 14 050) - публікація “Тимошенко розповіла, як врятувати країну від розколу. Лідер “Батьківщини” Юлія Тимошенко в Донецьку запропонувала план врегулювання на сході України”. (посил: інформація про візит до Донбасу; бачення Ю.Тимошенко щодо виходу із ситуації; ініціювання створення Руху Опору);
газета РІО (№17 від 26 квітня, тираж – 15 000) - публікація “Рух опору дасть відсіч російським агресорам”. (посил: ініціатива створення Руху Опору; ставлення Ю.Тимошенко до ситуації з агресією Росії; у цьому матеріалі також згадана неоднозначна інформація про Петра Порошенка: “Незважаючи на переконливі аргументи, опоненти Юлії Тимошенко вдалися до критики її ініціативи. Так, на думку кандидата в Президенти Петра Порошенка, створення Руху опору лише дестабілізує ситуацію напередодні президентських виборів”.);
газета РІО (№17 від 26 квітня, тираж – 15 000) - публікація “Тимошенко: Ілюзія, що все вирішується в парламенті, це важка помилка, яка повертається революціями”. (посил: бачення Ю.Тимошенко ситуації із Женевськими угодами; заклик Ю.Тимошенко до західних політиків рішуче допомогти Україні; бачення Ю.Тимошенко щодо виходу із кризи).
Суто позитивна інформація про П. Порошенка зафіксована у таких ЗМІ:
газета “Неділя” (№15 від 18 квітня, тираж – 11 500) - публікація “Порошенко має намір використовувати свій досвід успішного господарника для модернізації економіки та посилення соціального захисту громадян” (посил: П.Порошенко як кандидат у Президенти та лідер по рейтингу представив свій план модернізації економіки на 10-му Українському щорічному форумі іноземних інвесторів);
газета “Новини Закарпаття” (комунальна) (№43-44 від 19 квітня, тираж - 18 500) - публікація “Вперше з 1991 року президента можуть обрати в один тур”. Автор -- Владислав Яремченко. (посил: - вірність союзу Кличка-Порошенка; рейтинг Порошенка - 42 %; більшість виборців голосуватимуть за П.Порошенко, а не Ю.Тимошенко”);
газета “Новини Закарпаття” (комунальна) (№45-46 від 26 квітня, тираж - 18 500) - інтерв'ю з Тарасом Чороноволом “Затягувати виборчий процес в умовах війни та дестабілізації - це дуже ризиковано”. Переможець може і має з'явитися вже у першому турі” (посил: П.Порошенко - явний лідер виборчої кампанії; обрання П.Порошенка у першому турі буде корисним з точки зору економії бюджетних коштів; Ю.Тимошенко готова робити ставку на Ахметова).
Також газета “Срібна Земля-Фест” (№15 від 18 квітня, тираж – 5 350) опублікувала дві позитивні інформації про двох кандидатів у Президенти - Анатолія Гриценка та Сергія Тігіпка.
Газета РІО (№16 від 19 квітня, тираж – 15 050) у рубриці “Стисло із редакційної пошти” подала повідомлення “Гриценко закликав олігархів ділитися з державою”. Посил матеріалу - Анатолій Гриценко звернувся до найбагатших людей країни із закликом - застосувати свій вплив аби загасити сепаратизм на Сході та віддати частину доходів на соціальні сфери держави.
ОПОРА