В этой статье речь пойдет не о миллионных заработках, а о мелком воровстве, показывающем истинное лицо отдельных "стражей границы". В статье раскрыты три различные схемы заработка "чаевых" нашей доблестной пограничной службой.
Про хабарництво в прикордонній службі України написано немало: «кришування» контрабанди вже стало притчею во язицах, а суми, що збираються з контрабандистів, мають стільки нулів, що професія прикордонника не даремно вважається найприбутковішою, випереджаючи митників, прокурорів і міліціонерів.
Але в цій статті мова піде не про мільйонні заробітки, а про дрібне злодійство, що показує істинне обличчя "охоронців кордону". У статті розкриті три різні схеми заробітку "чайових" доблесною прикордонною службою.
Отже, схема перша : контрабанда в Україну
Згідно з законом, кожна людина, що перетинає межу пішки або на автомобілі, має право ввезти в Україну товар вартістю не більше 500 євро. Усе це строго контролюється і фіксується на фото- і відеокамери. Але наш народ, як відомо, - народ-вигадник, народ-винахідник. А тому, при проїзді вночі по нейтральній смузі між пунктами пропуску Євросоюзу і України, можна побачити кілька десятків циганів, що очікують "попутки". Схема проста: в машину (найчастіше це пасажирський мікроавтобус) підсаджуються 4-6 чоловік, щоб разом перетнути український кордон. В цьому випадку в мікроавтобусі може знаходитися товару вже не на 500 євро, а 2,5-3 тисячі. Йдеться про кількість товару, що не підлягає розмитненню. Формально - все законно. Але прикордонники знають, що цигани таким чином заробляють по 50 гривень і звичайно ж не можуть спустити їм з рук такі заробітки. Тому за кожен свій прохід через кордон, а їх буває декілька за добу, кожен ром зобов'язаний сплатити 20% свого заробітку, тобто 10 гривень.
Схема друга : контрабанда з України
Рано-вранці на кордоні – черги. Це знає кожен місцевий житель. Величезна кількість автомобілів, більшість з яких - AUDI 80-х років випуску, стоїть по декілька годин, щоб перетнути кордон. І так щодня, за винятком вихідних і свят. Складається враження, що клуб любителів раритетних "чотирьох кілець" постійно мігрує: вранці за кордон, а ввечері – назад. Але так тільки здається. Насправді маса українців їде забезпечувати дешевою соляркою своїх сусідів. Адже не секрет, що дизельне паливо в Євросоюзі коштує в 1,5 рази дорожче. Цим обумовлений і вибір марки автомобіля - старі AUDI мають 100-літрові баки, плюс в горловину літрів 5-7 поміщається. Ось і виходить, що 100 літрів треба продати, а на решті примудритися з'їздити в найближчий райцентр (це у кращому випадку) і назад. Та й заробіток не бозна який - 30-40 доларів. Тому під обшивку дверей водії ховають ще декілька блоків цигарок "на замовлення": хто 10, а хто всього 2. Так можна заробити ще по 2 долари з блоку і довести свій добовий заробіток хоча б до 50-ти доларів. Угорські прикордонники закривають очі на таку дрібницю, розуміючи, що ці бідолахи працюють за копійки і просто намагаються прогодувати свої сім'ї. А у жителів прикордонних районів Євросоюзу є можливість трохи заощадити, купуючи дешеві солярку і цигарки. Виникає парадокс: хоча при перетині кордону ці дрібні контрабандисти порушують виключно закони Євросоюзу, «винагороду» з них беруть тільки українські митники: кожен зобов'язаний заплатити по 1 долару за блок цигарок.
Схема третя : податок за шлагбаум або мито з туриста
Хочеться вірити, що в Європі про нас говорять тільки добре і Україна асоціюється з першокласним проведенням Евро- 2012. На жаль, це не завжди так і виною тому - знову ж таки прикордонна служба. При під'їзді до українського пункту пропуску, що з одного боку, що з іншого, стоїть "на шлагбаумі" прикордонник. Цей самий "охоронець шлагбауму" виписує талончик, в якому вказані марка і номер автомобіля, а також кількість людей, що знаходяться в ньому. За негласними правилами, водій кожного автомобіля, що має номерні знаки Євросоюзу, зобов'язаний заплатити "сторожеві" 50 євроцентів або 100 угорських форінтів. Просто так. Ні за що. Інакше водія автомобіля чекають незабутні 3 години вивертання усіх сумок, зняття обшивки дверей і багажного відділення та інші принади обшуку. З якої причини прикордонники ввели такий податок - незрозуміло, але якщо хтось думає, що така дрібниця не може принести прибутку, помиляється. Мільйони на цьому, звичайно, не заробити, але на кожному шлагбаумі за зміну збирається 200-300 доларів США. Кожну зміну і на кожному шлагбаумі. Зі слів самих прикордонників, 50% зібраних ними грошей вони віддають начальникові поста, решта ділиться між старшим зміни і звичайними працівниками. Частина суми йде на щоденне харчування зміни, а що залишиться – по кишенях.