Пандемія значно погіршила конкуренцію на світових ринках – МВФ
Пандемія спричинила погіршення умов конкуренції на світовому ринку, у зв’язку з чим націнки на товари швидше перевищують граничні витрати, а концентрація прибутків у руках найбільших гравців зростає
Про це йдеться у дослідженні МВФ.
Фонд з’ясував, що між найбільшими чотирма гравцями світового ринку зростає концентрація прибутків, проте безпосередньо у дослідженні ці компанії не називаються.
"Зважаючи на пандемію, ми вважаємо, що наразі ця концентрація може зрости у розвинених економіках щонайменше на стільки, на скільки зросла за п'ятнадцять років до 2015 року", – йдеться у повідомленні МВФ.
Зокрема у Фонді наводять приклад технологічних гігантів, що одними з перших у своїх сегментах вийшли на ринок близько 20 років тому та посилюють свій вплив на ринку й досі. Відповідно, вони не стикаються з тим тиском конкуренції, який лягає на нові компанії, що можуть змінити ринок, як згадані техгіганти колись.
Це пов’язано з розвиненістю власної мережі завдяки тривалому перебуванню на ринку, а також економією від масштабу. Ці ефекти набули додаткової ваги у часи пандемії, зазначають у МВФ.
Також Фонд звертає увагу на зменшення інновативності у компаніях. Разом із завищенням цін та посиленням становища на ринку, це пов’язують із кількістю злиттів та поглинань (Mergers and Aсquisitions, M&A – ЕП), до яких вдаються великі гравці.
"Хоча злиття та поглинання може принести економію витрат та покращити якість продукції, це також може послабити стимули для інновацій та дати фірмам можливість вимагати вищих цін", – пояснюють у Фонді.
Відтак, у МВФ закликали регуляторів звертати особливу увагу на заяви компаній щодо злиття та наголошують, що фінансування ринкових регуляторів є особливо важливим.
Серед іншого, просять враховувати цифровий прогрес, який може посилювати нерівність між компаніями, що вже діють, та нових гравців на ринку. А відтак – ослаблювати конкуренцію.
У приклад аналітики наводять можливість переходу клієнтів від одного оператора зв’язку до іншого без зміни номеру мобільного. Тож закликають забезпечувати можливість "портативності" даних між платформами, що дозволить підвищити конкуренцію між компаніями.
Економічна правда