Негативний результат. Чи будуть зроблені правильні висновки?
За результатами цьогорічного ЗНО Ужгород посів 17-місце у рейтингу обласних центрів! Однак, жодна з ужгородських шкіл не увійшла до ТОП-200 українських шкіл, і це вже другий рік поспіль.
Цього року, приміром, у ТОП-200, складений порталом «Освіта.ua» потрапили лише дві Закарпатські школи: Перечинська гімназія ІІ-ІІІ ст. суспільно-гуманітарного напрямку (168 місце) та Хустська гімназія-інтернат (186). А от найкраща ужгородська школа — Ужгородська загальноосвітня спеціалізована школа-інтернат з поглибленим вивченням окремих предметів Закарпатської обласної ради — посіла лише 210 місце! Та й цей заклад навряд можна назвати на 100% ужгородським, адже в ньому навчаються й учні з інших районів області.
Чому так сталося?
Спершу звернемося до лідерів рейтингу міських шкіл. Мабуть вже традиційно до трійки лідерів в Ужгороді входять Ужгородська загальноосвітня спеціалізована школа-інтернат з поглибленим вивченням окремих предметів, Класична гімназія та Лінгвістична гімназія ім. Т. Г. Шевченка. Цього літа випускники даних навчальних закладів вдало склали тести з Української мови та літератури і математики, а от якщо вже брати другий за популярністю тест – історія України, то можемо побачити, що в кожній із цих шкіл його не склало від 5 до майже 9 відсотків. В Класичній та Лінгвістичній гімназіях третина випускників склали його з показником менше 140 балів, а в Ужгородській загальноосвітній спеціалізованій школі-інтернаті таких взагалі виявилося майже 45%. Щоб ви розуміли, показник у 140 білів – це 6 балів за нинішньою 12-ти бальною шкільною шкалою, або трійка за старою (!). Мабуть, через подібні показники школи-лідери міста не змогли потрапити до ТОП-200 України цього року.
Результати ЗНО з історії України в 2017 році
Результати ЗНО з історії України в 2016 році
Якщо минулого року в Ужгороді провалили тести з Української мови, то у 2017-му ситуація дійсно покращилася, причому у переважної більшості шкіл. Однак, практично не відбулося змін з історії України, погіршилися показники з англійської мови та фізики.
Цього року в десяти школах Ужгорода понад 20% випускників не склали ЗНО з англійської мови, тоді як минулого року таких шкіл було лише чотири! І це при тому, що кількість бажаючих здавати цей предмет зменшилася вдвічі. Подібна ситуація і з німецької мови. Хоча її цьогоріч здавали лише 25 випускників, не подолали прохідний бар’єр майже 25%. Минулого року показник був значно кращим.
Результати ЗНО з англійської мови в 2017 році
Результати ЗНО з англійської мови в 2016 році
З фізики ситуація не краща. Випускники лише двох шкіл спромоглися отримати більше 180 балів з цього предмету, тоді як у 2016 у шести школах були такі, які отримали найвищі бали з цього предмету.
Результати ЗНО з фізики в 2017 році
Результати ЗНО з фізики в 2016 році
За словами начальника управління освіти Ужгородської міської ради Оксани Бабунич, у 2016 році 6,4% ужгородських випускників не подолали бар’єру з фізики, а вже цього року таких є 16,7%. І це при тому, що в школах була збільшена кількість годин на цей предмет! Чому склалася така ситуація? У міському управлінні освіти немає відповіді.
Одну з причин такого стану справ озвучив директор Ужгородської ЗОШ І-ІІІ ступенів №6 ім. В. С. Гренджі-Донського Богдан Кіштулинець.
«Необхідно підвищити пізнавальний інтерес учнів. Він падає. Попередні три роки поспіль ми мали випускників, які отримали по 200 балів. Цього року немає. І я думаю, що саме це відбувається через падіння пізнавального інтересу серед учнів та батьків», - зазначив Б. Кіштулинець.
ЗОШ №6 є міцним середняком рейтингу міських шкіл, на ряду з ЗОШ №15 та спеціалізованою ЗОШ № 2 з поглибленим вивченням окремих предметів. Якщо ж у ЗОШ №6 Англійську мову не склало трохи більше 6% випускників, то у 15-й та 2-й школах понад 20%!
В школах визнають, що показники з іноземної мови низькі і планують їх покращити.
«Цього року ми дали факультатив для учнів 11-х класів з англійської мови і наголосили, оскільки вводиться аудіювання з англійської мови, щоб на цих факультативах учні слухали автентичні тексти, що має покращити результати вже наступного року», - розповіла заступник директора ЗОШ №2 Ірина Басараб.
Усвідомлюють критичну ситуацію з результатами ЗНО і ЗОШ №20 – ліцей «Лідер», який посів 15-ту сходинку у цьогорічному рейтингу. Директор ліцею Мар’ян Комарницький запевнив, що вже на початку року з випускниками, які будуть здавати предмети у вигляді ДПА, та з їх батьками проведені бесіди:
«Пророблена робота, складено список учнів, кожному з них повідомлено, на що треба звернути увагу. Вчителі працюють над помилками, а тому складено відповідний розклад, з індивідуальними заняттями та факультативами», - зазначив М. Комарницький.
Варто відзначити й той факт, що у ЗОШ №20 – ліцей «Лідер» цього року було 17 випускників, які обрали для себе професійне заняття спортом, зокрема футболом. Ясна річ, очікувати від них високих показників ЗНО не приходилося. Проте, їх показники також впливають на рейтинг навчального закладу.
Є в місті й школи, де загальний рейтинговий бал складає менше 100! Зокрема це НВК «Гармонія» та ЗОШ І-ІІІ ст. №16. Нажаль, низькі показники для даних навчальних закладів вже стали певною традицією. Це єдині заклади, де понад 20% випускників не здали тести з Української мови та літератури, а з історії України показники ще гірші – тести не склали понад 35% у НВК «Гармонія» та понад 45% у ЗОШ №16.
Заступник директора ЗОШ І-ІІІ ступенів №16 Олена Андрейчик зазначає, що у закладі вживаються заходи для покращення якості знань учнів.
«Робота ведеться з батьками та учнями. Крім того, ми підсилили нашу тарифікацію, ввели факультативи з Української мови та літератури, зокрема література рідного краю. Також ввели факультатив з географії. Як відомо, цей предмет як основний в 11-му класі не вивчається, проте є діти які бажали його складати», - розповіла О. Андрейчик.
Якщо ж загалом проаналізувати результати рейтингу з точки зору рейтингового балу та середнього балу ЗНО, то виходить ціла прірва між найкращою та найгіршою школою в Ужгороді у понад 70 балів. І якщо у школах, які вже роками вважаються кращими у місті ситуацію можна покращити відносно безболісно, то щодо аутсайдерів виникає логічне питання: чи потрібні школи, в яких більше чверті випускників провалюються вже на першому тестуванні, а більшість отримують найнижчі прохідні бали?!
Це лише одне питання, на яке мало б дати відповідь управління освіти та міська влада. Насправді ж, факторів які впливають на успішність є чимало і вони не з’явилися вчора чи в минулому році. Проте, лише зараз, після кількох провальних років, про справжні проблеми освітньої галузі у місті починають говорити вголос і, навіть, приймати дисциплінарні рішення щодо керівників навчальних закладів.
Рейтинг шкіл м. Ужгород за результатами ЗНО 2017 року
При підготовці публікації використовувалися матеріали: УЦОЯО, 21 Ужгород, Освіта.ua