Пора згортати кампанію «обмани українця»
Відомий телеведучий, екс-радник голови МВС Костянтин Стогній несподівано для багатьох своїх шанувальників увійшов до складу опозиційного уряду в якості міністра внутрішніх справ.
Нещодавно він презентував своє бачення реформи міністерства, радикально відрізняється від законопроектів, запропонованих урядом Арсенія Яценюка (і вже прийнятих парламентом). «Обозреватель» поцікавився, що спричинило за собою рішення відомого телеведучого увійти в Опозиційний Уряд, чому він не співпрацює в питанні реформування Міністерства внутрішніх справ з чинною владою, а також розпитав про «реформу Стогнія».
Чому саме зараз вирішили йти в політику?
До нас у «Надзвичайні новини» звернулася родина з Київської області, у якої в АТО загинув син. Тіло загиблого бійця відправили в Закарпаття. Як пізніше з'ясувалося - його поховали під ім'ям іншого солдата. Довелося провести ціле розслідування, зробити генетичні експертизи. Після чого сім'я з Закарпаття задала державі цілком логічне запитання: а де ж тіло нашого власного сина, якого ви тут поховали? Знаєте, як реагує влада? Намагаються «зам'яти» цю історію. Чим вони, в такому випадку, відрізняються від попередніх? За що загинули Небесна Сотня і ще тисячі людей?
Україна - моя Батьківщина, моя країна. Хочу, щоб вона процвітала, щоб тут щасливо жили наші діти й онуки. Прийшов час, коли я не можу залишатися осторонь. Перш, ніж питати з когось, потрібно запитати себе: «А що зробив я?». Я намагаюся внести свій внесок і взяти участь у дискусії про реформування МВС. Мені є що сказати. Уже півтора року ми чуємо лише обіцянки. Країна ввергнута у війну, економіка балансує на межі дефолту, більшість українців опинилися за межею бідності. Влада імітує свободу слова та ігнорує громадську думку. Наприклад, групою депутатів від фракцій «Батьківщина» і «Блоку Петра Порошенка» були запропоновані альтернативні законопроекти, які містять безліч хороших інновацій, але вони ніяк не враховані і не використані урядом. Країні просто нав'язували законопроекти Яценюка-Авакова. При тому, що в них немає нічого з обіцяного всього лише рік тому - ні децентралізації, ні впливу громадськості на поліцію. Може статися, що так звані «диктаторські закони від 16 січня» ми будемо згадувати з ностальгією як час розгулу демократії.
Чому Ви вирішили представляти реформу МВС від імені опозиційного уряду?
Можливостей однієї людини недостатньо. Один у полі не воїн. Влада ігнорує думку волонтерів, правозахисників і навіть власних депутатів. Для того щоб бути почутим, потрібна площадка. З усіх доступних мені здалася найбільш кращою саме ця. Можна в якомусь сенсі, порівняти з поїздом: поки він їде в моєму напрямку - можна їхати. А там буде видно ...
У деяких Ваших колег по опозиційному уряду досить «специфічна» репутація. І це, як кажуть, «кидає тінь». Вас це не бентежить?
Я хочу нагадати, що дуже багато популярні люди не підтримали нинішній Майдан. На сцені євромайдан відмовилися виступити Кузьма Скрябін та Олег Скрипка, наприклад. Навіть Святослав Вакарчук, якого вважають духовним лідером Майдану, нещодавно випустив пісню «Не твоя війна» і відразу зазвучали голоси «Зрадник! На чий млин він ллє воду !? ». Подивіться на запрошених владою іноземців. Ті, хто приїхав сюди з щирим бажанням реформувати країну і не хочуть бруднитися в корупції, зрозуміли, як Саша Боровик, наприклад, що їх добре ім'я просто використовують і сьогодні виходять з проекту «обмани українця». Моя думка: у нас в країні паралельно відбувалися дві події: Революція Переваги і захоплення влади. На плечах і крові Громадян з великої літери до влади прорвалися люди, чиї устремління прямо протилежні ідеалам Майдану.
Пройде небагато часу і правда про тих, хто сьогодні «править» стане відома. І чим швидше ми знімемо «рожеві окуляри», тим краще для нас усіх.
Реформа МВС Стогнія
Повернемося до реформи МВС. Після майже півтора років відсутності реформ, ми продовжуємо жити і небо на землю не впало. Може, варто було почекати ще?
Реформа МВС визначає, чи ні нашу державу демократичною. Отже, це питання того, марні чи ні принесені жертви. Всі ці тисячі вбитих, десятки тисяч покалічених, мільйони біженців. Сьогодні країну накрила хвиля злочинності, реального масштабу якої не знає ніхто через фальсифікації, політичних маніпуляцій і відсутності правдивих даних. Керівники змінилися в черговий раз, а структура залишилася колишньою. МВС публікує статистику, згідно з якою в 2014 році скоєно на 34 тисячі менше злочинів, ніж у 2013-му. Тобто нас хочуть переконати, що за рік, коли на руках виявилося понад 16 тисяч одиниць зброї, зниклих тільки з кімнат МВС за перші місяці 2013-го року, жити стало безпечніше. Але в тих пунктах, де приховувати злочини важче - вбивства і тяжкі злочини - видно зростання. Хоча, підозрюю, і ці цифри сильно спотворені. На сайті МВС у розділі «Розшук» за останні півтора року числиться більше 22-х тисяч (!) Безвісти зниклих. Для довідки: до 2014-го року середньорічна цифра зниклих становила близько 3-х тисяч чоловік. Схоже, значна частина вбивств, виведених з статистики керівництвом МВС і прокуратурою, ховається за цим фантастично величезною кількістю зниклих безвісти.
Нам терміново потрібна реформа, однак те, що пропонується на сьогоднішній день, реформою не є. Нам підсовують того ж монстра, тільки свіжопофарбованого.
Хочете сказати, що загиблих на 22 тисячі більше, ніж стверджує президент Порошенко? А може, вони роз'їхалися по закордонах? Виїхали до Росії або на Захід?
Поставлю зустрічне запитання: якщо доросла здорова людина більше року не пов'язується зі своїми родичами - батьками, дітьми, дружиною або чоловіком - з ним все в порядку? Ви пішли б в режим повного мовчання на цілий рік, при тому, що сучасні технології дозволяють безкоштовно спілкуватися з абонентом, що знаходиться на іншій півкулі за допомогою Скайп, Телеграм, Вайбер?
Так скільки загиблих, по-вашому, приховано в цих 22-х тисячах зниклих безвісти?
Прикинути нескладно. Треба із загального числа відняти середньорічний показник минулих, мирних років. У середньому в мирний час було 3000 зниклих на рік. Значить, за півтора року це складе 4,5 тисячі. Віднімаємо з 22-х. Виходить 17500 чоловік, які, найімовірніше, загинули.
Порошенко на річницю свого президентства назвав цифри втрат. За його словами, вони склали 1800 військовослужбовців та 7000000 серед мирного населення. Скільки ж, в реальності, якщо врахувати названі Вами цифри?
Проста арифметика говорить, що до президентських даними треба додати не менше 15-ти тисяч. Вийде 23 800, якщо я не помилився. Але це питання не до мене, а до діючого уряду і до Порошенка. Це їхній обов'язок знати і повідомити, де зараз знаходяться двадцять дві тисячі українських громадян.
У чому основний недолік нинішньої міліції? Чому все так хочуть її реформувати?
Можна довго і докладно пояснювати принципи та особливості роботи системи, але простіше на прикладі пояснити. Вчинено кримінальний злочин. Приймаючий заяву міліціонер спочатку знає, що станеться з цією справою. Він прикидає, наскільки складно знайти злочинця, які судові перспективи у цієї справи. У випадку якщо він бачить що справа «незручна» і погіршить показники, міліція зробить все можливе, щоб не прийняти заяву про злочин. Якщо відмовити заявнику неможливо, система працює таким чином, що справу можуть перекваліфікувати, затягувати його розслідування. МВС і прокуратура домовляються між собою за гроші або у вигляді зустрічних пропозицій. Ти мені - я тобі. Чув навіть про існування подібності внутріцехових розцінок - 50 доларів за те, щоб внести зміни в статкарточку. Тобто, доля людини вирішується всього за 50 доларів. Відповідно, і злочинець завжди може відкупитися. За велику суму. Так працює централізована вертикальна структура, яка функціонує на сьогоднішній день, і яку збираються нам залишити нинішні псевдореформатори.
Коли кажете, що будемо з ностальгією згадувати «диктаторські закони від 16 січня», що Ви маєте на увазі?
Законопроекти, які проштовхує влада, нав'язують жорстку вертикальну структуру, в якій міністр розпоряджається фінансами, майном, впливає на всі призначення, спускає «сквозняком» вниз показники для роботи і контролює їх виконання. Міністерство впливатиме на призначення на всіх рівнях. У законах закладені якісь комісії за участю громадськості, але якщо Ви вдивіться в текст, то побачите, що за красивим фасадом проста арифметика: три людини будуть подаватися від МВС і ще два - від громадськості. З рахунком 3: 2 на посадових призначеннях буде завжди перемагати міліція.
При цьому до складу МВС додатково увійшли прикордонні війська і Нацгвардія. Тобто, створюється збройне формування чисельністю в 400-600 тисяч чоловік, підпорядковане одній людині - міністрові МВС. Армія зараз зайнята зовнішнім ворогом. У зв'язку з усім цим хочеться запитати: нам пропонують реформу або державний переворот?
У чому Ви бачите головну проблему чинної влади?
Ці люди опинилися в пастці, яку самі і створили. Коли хтось скоїв злочин, він потрапляє в залежність від спільників. Ми чуємо, як один депутат на популярному шоу заявляє: «Ми не проти розслідування корупції в уряді Яценюка, але давайте тоді будемо розслідувати роботу Гонтаревої і Генштабу». Інший депутат буквально через тиждень або два на телекамери заявляє: «Хочете мене посадити? Тоді я оприлюдню документи про те, як втратили Крим ». Говорячи простою мовою, вони всі там загрузли в злочинах і тепер шантажують один одного. Влада виявилася в клінчі.
Давайте уявимо, що уряд пішов у відставку. Як Ви оцінюєте свої шанси очолити Міністерство внутрішніх справ?
Абсолютно Ніяк не розцінюю. Я вже говорив і ще раз повторюю, що опозиційний уряд - це громадське об'єднання. Моє основне завдання - заявити, що є ідея, альтернативний проект реформування міліції. Я знайомий з глибинними механізмами роботи цього відомства, розумію, як формуються правила, які ведуть до корупції і що привело до того, що функцією міліції стала не захист громадянина, а охорона державних інтересів на шкоду громадянину.
Тобто Ви не проти, якщо хтось із майбутніх керівників МВС скористається «реформою Стогнія»?
Готовий співпрацювати з усіма, хто дійсно хоче реформувати міліцію. Чув, що Саакашвілі збирається представити свою концепцію реформи МВС. Мені цікаво, що він запропонує. Можу коротко перерахувати для Михайла мої ключові принципи: децентралізація - в поліції повинно бути три рівня; ліквідація непрофільних функцій (ні того, ні іншого не зробила Згуладзе); посилення мотивації поліцейських за допомогою зарплат, квартир і страховок; незалежне агентство по збору та аналізу кримінальної статистики, зробити більш незалежними експертів-криміналістів.
Я буду радий, якщо із запропонованих мною ідей наступний уряд візьме хоча б дві-три ідеї. І коли вони приведуть до конкретних позитивних змін, я буду вважати, що все не дарма.
Ека Згуладзе недавно заявила, що реформуватися можна і 10 років. Скільки часу потрібно, щоб впровадити реформу, щоб вона запрацювала?
Ми, схоже, спостерігаємо втілення в життя анекдоту про Ходжу Насреддіна, який взявся вивчити віслюка Корану. Насреддін взяв у падишаха золото на навчання віслюка, і назвав термін в 25 років. Ходжа справедливо вважав, що за цей час хтось обов'язково здохне - або віслюк, або він, або падишах. Так що Ека, схоже, трохи лукавить.
Реформу потрібно проводити швидко і в зрозумілі, задані терміни. Це комплексна реформа, яку потрібно проводити паралельно з реформою прокуратури та судів. Інакше вона або не спрацює, або ефект від неї буде невеликий і короткочасний. Для реформування достатньо два-три роки, щоб до кінця цього періоду отримати якісну правоохоронну систему.
Скільки коштує «реформа Стогнія»?
Для бюджетів, які прийматимуться парламентом, це цілком посильно. Не треба ніяких надприродних додаткових асигнувань. Ми все одно несемо витрати, але при цьому половина витрат витрачається як мінімум безглуздо, тому що роздутий управлінський бюрократичний штат. Там є великий резерв скорочень, але в їх основі має бути усунення непотрібних функцій. Є незрозумілі структури і служби в структурі МВС, які займаються своїми справами, і при цьому держава за них платить. Це служби, що надають консультативно-діагностичні послуги. Є служби, які займаються підтримкою здоров'я у міліціонерів. Скажіть, для чого тримати ці госпіталі і лікарні в структурі, якщо в реальному житті до міліціонера приїжджає звичайна швидка допомога? Можна просто займатися страхуванням життя і здоров'я. Тобто, існує велика кількість резервів, де можна зменшити витрати. Безумовно, цільові витрати потрібно збільшити: підняти заробітну плату, створити нормальну систему страхування, ввести систему стимулювання через надання пільгового житла. Якщо громадяни хочуть відчувати себе в безпеці, вони повинні розуміти: дешевий міліціонер - це корумпований міліціонер.
Всі, хто говорять про реформування, обов'язково говорять про скорочення. Але ж ми говоримо про людей! Куди їх працевлаштувати?
В нормальній державі повинні працювати соціальні служби, повинні працювати програми з перекваліфікації. Я думаю, що робота в нашій країні знайдеться всім. Держава зацікавлена отримати людей, які працюватимуть і платити податки. У більшості міліціонерів - юридичні спеціальності. У правовій державі є необхідність у адвокатів. До того ж, коли непрофільні функції підуть на ринок приватних послуг - охорона, детективні агентства - це додаткові робочі місця. Треба створити конкуренцію державі. Тому на вулиці вони не залишаться. Робота знайдеться для всіх.
Політична ситуація в державі нестабільна. На Вашу думку, як будуть українці надалі реагувати на зниження соціальних стандартів та триваючу корупцію?
Всі ці «зміни», які проводить чинна влада, дуже добре охарактеризував Каха Бендукідзе. Він говорив, що у нас лежить покійник, а люди, які ходять навколо нього, турбуються про власний імідж. Пора припинити займатися самопіаром. Потрібно закатати рукава і працювати. Працювати на благо людей. Тоді і жити стане краще, і гордість з'явиться і за себе і за свою Країну.